Mirror+rings+stack_Pamflett+RED_og+FLAT+GOLD+1.jpg

KONSERTER OG NYHETER

Jubileum: Kunstnerne på Verftet
mai
6.
8:00 p.m.20:00

Jubileum: Kunstnerne på Verftet

I forbindelse med jubileumsutstillingen for og av kunstnerne på Verftet, bidrar Avgarde som samarbeidspartner på selveste jubileumskonserten mandag 6.mai!

PROGRAM
Mari Kvien Brunvoll: Komposisjon for egen stemme

Knut Vaage: Rabalder
Framført av Einar Røttingen, flygel

Bodil Rørtveit: Vokal og elektronikk

Robert Jønnum: Improvisasjon med instrumenter, sløyfe og bånd

Knut Vaage: Skråblikk på Haugtussa
Tekst: Arne Garborg
Framført av Ragnhild Gudbrandsen, stemme / Hilde Haraldson Sveen, sopran / Knut Christian Jansson, flygel

Dørene åpner kl 19:30!

Vis arrangement →

Strings Attached
apr.
20.
til 22. apr.

Strings Attached

  • Google Calendar ICS

Avgarde og NyMusikk Bergen arrangerer minifestivalen Strings Attached, hvor ny og spennende musikk for stryk og streng presenteres. Det blir 8 unike konserter fordelt på 3 dager, og alt skjer på Landmark.

DAG 1
Første dag av festivalen presenterer vi verket “Invisible cities” av Ander Hannevold, som fremføres av cellist Ragnhild Sannes. Så følger fiolinist Inger Hannisdal som fremfører fra sitt soloprosjekt hvor hun bruker preparasjoner og utvidede spilleteknikker, sammen med video. Kvelden avsluttes med Parallax & Heather Frasch, som fremfører verket “Atmopheric ghost lights II”, som utforsker resonnansfrekvenser og fysiske egenskaper i tomme beholdere, gitar og trompet.


Ragnhild Sannes
Inger Hannisdal
Parallax & Heather Frasch

 

DAG 2
På festivalens andre dag får vi i kveldens første konsert høre verk av komposisjonsstudenter ved Griegakademiet (“Tvinning” av Mikkel Alvheim Åse, “Another movement” av Julia Constanse Wiger-Nordås og “Aphorisms 2” av Juan Vassallo) og “Wind we, wind swiftly” av Therese Birkelund Ulvo: Alle verkene er skrevet for strykekvartett og fremføres av Ensemble Obsidian (Mari Halvorsen, Mara Haugen, Ingrid Eriksen og Matias Monsen). Kveldens andre avdeling er ved det polske ensemblet Neo Quartet, som bl a fremfører et nytt verk av Anders Hannevold.

Ensemble Obsidian
Neo Quartet & Anders Hannevold
Neo Quartet

 


DAG 3
Festivalen avsluttes med tre konserter. Først ute er April Twelves (Ole Andre Farstad og Alice Barron)med nysgjerrig utforsking av tidsfølelse, farger, teksturer og resonanser gjennom improvisasjoner på diverse preparerte strenginstrumenter. De har med seg Ana Jorge med videokunst. Så får vi oppleve Tijs Ham, som utforsker den komplekse soniske oppførselen til kaotiske prosesser i instrumentene han bruker. Til slutt får vi høre Soft Noise Ensemble (Eline Rafteseth, Luke Drozd og Omar Johnsen), en trio som befinner seg i skjæringspunktet mellom jazz, fri improvisasjon og (soft) noise på modulære synther, kontrabass med effekter og lydeffekter.

April Twelves
Tijs Ham
Soft Noise Ensemble

Vis arrangement →
apr.
4.
8:00 p.m.20:00

Samtidsdisco!

Vi gjentar susessen fra 2019 og inviterer igjen til Samtidsdisco!

Nok en gang har vi invitert lokale komponister til å lage dansbare remikser av sine egne verk, og sende dem inn til oss. Resultatet får du høre torsdag 4.april på Samtidsdisco!

Arrangementer starter kl 20.00 og finner sted i Søylesalen på Cornerteateret.

Men hvordan danser man til såkalt samtidsmusikk…? Vi er så heldig å ha med oss danser Malin Nøss Vangsnes-Weaver, som skal vise oss noe snedige dansetrinn! Dette blir kjempegøy!

Billetter finner du HER

Det blir også mulig å kjøpe billetter i døren. Ordinærpris kr 200,-, medlemspris kr 100,-

PS: Cornerbaren vil være åpen under arrangementet!

Vis arrangement →
BrassWind går Avgarde
sep.
29.
9:30 p.m.21:30

BrassWind går Avgarde

Fredag 29. september spiller Ensemble Obsidian under årets BrassWind-festival, sammen med dirigent for anledningen; Trond Madsen. Konserten er et samarbeid mellom Obsidian produksjoner, Avgarde og BrassWind.

Billetter finner du HER

Mer info om BrassWind 2023 finner du HER

ENSEMBLE OBSIDIAN
Ensemble Obsidian har base i Bergen og består av lidenskapelige frilansmusikere som brenner for å fremme ny norsk kunstmusikk. Med splitter nye og kortreiste verk på repertoaret har ensemblet turnert vestlandet flere ganger, og i år presenterer de tre helt nye verk, under ledelse av dirigent Trond Madsen.

Ensemblet består av:
Marita Elise Holme, klarinett
René Wiik, saksofon
Mari Birgitte Bølgen Halvorsen, 1 fiolin
Mara Haugen, 2.fiolin
Ingrid Eriksen, bratsj
Matias Monsen, cello
Craig Farr, perkusjon (ensembleleder)

Program:

  • DUGGPUNKT - Kari Beate Tandberg (Urfremføring)

  • Metastasis - Tor-Erik Hellesen (Urfremføring)

  • Head-related Transfer Functions - Craig Farr (Urfremføring)
    Solist: Nate Wooley

DUGGPUNKT er gjort med støtte fra Det norske komponistfond.

Billetten gir også inngang til opningskonserten til Sjøforsvarets Musikkorps, som spiller kl 19:30 i samme sal. Her får man altså to konserter til prisen av én!

Praktisk info:
Fredag 29. september, Åsane kulturhus, Kultursalen.
Billett: 200,-/150,-

Bar åpen fra kl. 19.00-23.00.

Vis arrangement →
Portrettkonsert: Torstein Aagaard-Nilssen
apr.
30.
7:30 p.m.19:30

Portrettkonsert: Torstein Aagaard-Nilssen

Avgarde og NyNorsk Messingkvintett ønsker å hedre komponist Torstein Aagaard-Nilsen gjennom en portrettkonsert. Denne kvelden får vi høre utvalgte verk fra komponistens karriere, fremført av pianist Rune Alver og NyNorsk Messingkvintett. Det blir også urfremføring av to helt nye verk!

Aagaard-Nilsen har hatt stor betydning for musikkmiljøet i Bergen, på Vestlandet og nasjonalt. Hans kunstneriske aktivitet favner en bred produksjon, arbeid med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge.

NyNorsk Messingkvintett:
Erlend Aagaard-Nilsen, trompet
Jørgen Arnesen, trompet
Kristine Hjertås Mauseth, horn
Ingebjørg Bruket, trombone
Berger Iver Færder, tuba

Rune Alver, pianist

Konserten er støttet av Kulturrådet, Bergen kommune, Norsk komponistforening og Avgarde

Vis arrangement →
Mouthpiece
apr.
21.
6:00 p.m.18:00

Mouthpiece

Vokalist, utøver og lydkunstner Stine Janvin fortsetter sitt opphold ved STUDIO med worshops for KMD-studenter innen kunst, musikk og design. Sammen med studentene utvikler Stine en performanceversjon av sin interaktive, digitale komposisjon "Mouthpiece".

"Mouthpiece" - eller "munnstykke" kan referere til musikk laget med stemmen, til delen av et instrument som aktiveres av en munn, eller til noen som uttaler seg på vegne av andre. Verket Mouthpiece ble urfremført i 2022, bestilt av Stavanger kunsthall.

STUDIO samarbeider med konsertserien Avgarde om en offentlig visning av Janvins work-in-progress. I Gyldenpris kunsthall får du oppleve:

Kl 18:00 - Kunstnersamtale mellom Stine Janvin og kurator Hild Borchgrevinck
Kl 18:30 - Mouthpiece, performance-versjon, work-in-progress

GRATIS INNGANG

Prosjektet STUDIO ved KMD undersøker studiopraksis og arbeidsprosesser innen visuell kunst, musikk og design. STUDIO støttes av KORO Public Art Norway og er kuratert av Hild Borchgrevinck og Merete Røstad. STUDIO opphold gir avdelingene ved KMD muligheten til å invitere kunstnere til Bergen med prosjekter relatert til studiopraksis.

Stine Janvin (1985) arbeider med utvidet fleksibilitet i stemmen i relasjon til visuelle elementer som kostymer og lyssetting såvel som spatialisert lyd og på hvilke måter dette kan brukes til å kanalisere lydens fysikalitet, håndgripelighet og trigge sanserespons. Janvin skaper audiovisuelle verk - ofte med inspirasjon fra elektronisk musikk, folkemusikk og popkultur- for forskjellige steder, som teatre, klubber og kunstgallerier, og mer nylig for nettsteder og digitale plattformer. https://www.facebook.com/stinejanvin


Vis arrangement →
Melting point
apr.
15.
7:00 p.m.19:00

Melting point

Denne forestillingen byr på et møte mellom dans på isen, ny kunstmusikk og klassisk musikk.
I en dialog mellom nykomponert musikk av Anders Hannevold og Schuberts Winterreise vil fire kunstløpere fremføre nykoreografert samtidskunstløp.

Gjennom dekonstruering og rekonstruering av bevegelsesmønstre utforsker isdanserne smeltingsfenomenet -både i figurativ og reell betydning.
Musikken er skrevet for piano, harpe, sopran og cello, og tar konseptuell inspirasjon fra smeltende isskulpturer.

Husk å ta med varme klær, siden du opplever forestillingen rett fra isen!

Dørene åpner en halvtime før arrangementets start.

OBS! To konserter! Ved billettkjøp, velg mellom ´Melting Point - Bergen I´ til forestillingen kl 19:00 og ´Melting Point - Bergen II´ - til forestillingen kl 21:00. Begrenset antall billetter!
Kjøp billetter HER

Konsept og koreografi:
Malgorzata Osypinska
I samarbeid med artister

Musikk:
Anders Hannevold, Franz Schubert
I samarbeid med musikkartister

Isdansere:
Beate-Helene Andersen
Vanessa Gjerde
Anna Utskot
Malgorzata Osypinska
Maciej Kus

Musikere:
Ingvill Espedal -sopran
Marija Kadovic - keltisk harpe
Tobias Olai Eide - cello
Anders Hannevold -piano

Lyddesign:
Cem Arapkirlioğlu

Lysdesign:
Jan Neal Holden

Støttet av:
Kulturdirektoratet
Komponistforeningen
nyMusikk
Morten Eide Pedersens Minnefond
Avgarde

Vis arrangement →
BOREALIS 2023 // Avgarde - ÅPNINGSKONSERT: An Exqusite Korps
mar.
15.
7:00 p.m.19:00

BOREALIS 2023 // Avgarde - ÅPNINGSKONSERT: An Exqusite Korps

Avgarde samarbeider i år med Borealis – en festival for eksperimentell musikk, om en avdeling på selve jubileumskonserten «An Exquisite Korps», 15.mars. Til dette har Borealis bestilt verk fra fire bergenskonponister som skal fremføres av de tre anerkjente musikerne: Berit Opheim, Nils Økland og Sigbjørn Apeland. Kvelden byr også på musikk fra Sjøforsvarets musikkorps og et elektronisk verk fra lydkunstneren Amber Ablett, og er en feiring av 20 år med Borealis og eksperimentell musikk i Bergen.

Komponister er Ruth Bakke, Jostein Stalheim, Øyvind Skarbøe og Else Olsen

Billetter finner du på borealisfestival.no

Vis arrangement →
Versificator
feb.
25.
8:00 p.m.20:00

Versificator

VERSIFICATOR - et samarbeid mellom menneske og maskin 

Datagenerert musikk møter renessanse-madrigaler i en konsert med vokalensemblet Tabula Rasa. 

Komponist Juan Vassallo har de siste årene utviklet en gruppe dataprogrammer i prosjektet “Versificator”. Dataprogrammene er med på å skape komposisjoner i form av partitur musikere kan lese og fremføre. 

Verket "Versificator" (Juan Sebastian Vasallo) fremføres sammen med engelske madrigaler fra renessansen. Renessansestilen har sin definerte mekanikk. Stilen er basert på regler som setter begrensninger for hvilke melodiske bevegelser som er mulige. Også i madrigalene følger musikken teksten nært, men der versificator-programmet følger formen i språket bruker madrigalkomponistene meningsinnholdet til å generere musikk. Konserten Versificator er en undersøkelse av forholdet mellom musikk og språk, og mellom menneske og maskin. Hvordan kan vi sameksistere? Utfylle hverandre? Hvem bestemmer egentlig over hvem? 

Billetter finner du HER

Om verket "Versificator" (Juan Sebastian Vasallo):

I dette verket blir George Orwells «versificator» - en obskur, fiktiv enhet som genererer sanger automatisk (omtalt i romanen "1984") – metaforisk omgjort fra å være en fremmedgjørende og kunstnerisk prekær maskin, til et system som kan gjøre det lettere for en komponist å utforske nye forhold mellom musikalske strukturer og lydmaterialitet. 

"Versificator" genererer først en tekst. Teksten høres engelsk ut, men er uforståelig. Lydene tilhører språket, men settes sammen på en måte som ikke former eksisterende ord. Andre deler av programmet tar utgangspunkt i teksten og oversetter den språklige informasjonen til musikalske elementer som tonehøyde og rytme, basert på visse regler. Slik er verket en undersøkelse av de strukturelle sammenhengene mellom musikk og språk. Vasallo ser på dataprogrammene som samarbeidspartnere i komposisjonsprosessen. Stykket er ikke bare komponert ved hjelp av datamaskinen, men sammen med den. Algoritmene har tatt flere valg som har betydning for det musikalske resultatet, selv om komponisten har satt sammen det endelige verket. Er det en vesentlig forskjell mellom den kreative prosessen til disse dataprogrammet og mennesket som samarbeider med dem? Er det noen grunn til å si at maskinen ikke kan være kreativ?

Gjennom filosofiske perspektiver på trans- og posthumanisme og kybernetikk, kan datamaskinens rolle som verktøy for musikalsk komposisjon anses å ha potensiale til å utvide komponistens kreative prosess. Under dette premisset blir dataassistert komposisjon en prosess som skjer gjennom sammenstillingen mellom menneskelige aktører og teknologiske artefakter, og denne assosiasjonen kan potensielt resultere i nye, interessante og verdifulle kunstneriske verk.

PROGRAM:
Fyer Fyer - Thomas Morley (1557-1603)
Versificator (render 3) sats I og II - Juan Vassallo (1984-)
The Alphabet (improvisasjon) 
Dainty fine bird - Orlando Gibbons (1583-1625) 
Come woeful Orpheus - William Byrd (1540-1623) 
The Alphabet (improvisasjon) 
Too much I once lamented - Thomas Tomkins (1572-1656)
The Alphabet (improvisasjon) 
Sweet Day - Owain Park (1993-)

JUAN SEBASTIAN VASALLO
Juan er komponist og pianist, opprinnelig fra Argentina og for tiden bosatt i Bergen, hvor han er PhD-kandidat i kunstnerisk forskning ved KMD - UiB. Han har gjort mange prosjekter som pianist innen jazz og argentinsk tango, men de siste årene har hans kunstneriske praksis gått mer i retning av eksperimentell komponering. Fra denne verdenen er han interessert i interaksjon mellom digital syntese og real-time prosessering av lyd. Kjernen i hans kreative arbeid er lyd som sonisk materiale, komposisjonelle operasjoner, analyseverktøy osv, og hans måte å lage musikk på tar til orde for åpenhet overfor forskjellige teknikker, språk og stiler. Juan tar som oftest sikte på å integrere forskjellige kunstneriske uttrykk, som visuell kunst, dans eller poesi i stykkene sine. I sin forskning inkluderer han overlapping mellom algoritmiske verktøy og komponering og notasjon, algoritmisk poesi og generative visuelle elementer.

TABULA RASA
Vokalensemblet ble i 2017 startet av Tord Kalvenes, og siden mai 2019 har Arild Rohde vært musikalsk leder. Ensemblet har som mål å fremme tidligmusikk og ny klassisk vokalmusikk, med fokus på norske komponister.

Vokalensemblet skiller seg ut gjennom å jobbe med improvisasjon og teatrale virkemidler for å skape konseptuelle konserter og forestillinger. TABULA RASA ønsker å nå frem med ny musikk til mennesker som ikke kjenner formen så godt fra før. Musikalsk søker de balanse mellom musikk som er gjenkjennelig og tilgjengelig for publikum, og musikk som er utfordrende og overraskende. De ønsker å bruke det emosjonelle og direkte kommunikative i menneskestemmen til å nå fram til publikum.

Tabula Rasa består av sangerne:
Rikke Lina Sorrell Matthiesen
Sigrun Jørdre
Zsuzsa Zseni (ikke med på denne konserten)
Tord Kalvenes
Arild Rohde
Jakub Niedziela


Vis arrangement →
Eit lite rom - turné!
feb.
23.
til 24. mar.

Eit lite rom - turné!

  • Google Calendar ICS

I dette prosjektet søker vi å bringe kunstmusikk til sykehjem, og samtidig åpne for bruk av de offentlige rommene som finnes der, gjennom å tilby konsert og kaffestund til beboere, pårørende og andre besøkende. Konserten er rettet mot familier, og spesielt med tanke på mennesker med kognitiv svikt, og de er åpne for alle - ikke bare beboere og pårørende.

 Utøverne lager et lite rom i ellers kjente rom på sykehjem, med lyssetting og lamper, filleryer og planter. Musikken baserer seg på tematikken rundt det å måtte stenge seg inne i et lite rom - som under covid-pandemien - eller som man ellers kjenner seg i trange rom. Dette er ny musikk med referanser til gammel musikk og folkemusikk, salmer og viser, og til og med vafler og kaffe!

Konsertene er gratis og åpne for alle!

DATOER
Torsdag 23.februar //
Kl 11:00 på Landås Menighets Eldresenter
Kl 17:00 på Siljuslåtten sykehjem

Torsdag 9. mars //
Kl 11:00 på Siljuslåtten sykehjem
Kl TBA

Fredag 24.mars //
Kl 11:00 på Siljuslåtten sykehjem
Kl TBA

 

VELKOMMEN!

 
Medvirkende:
Solveig Sørheim, komponist, trøorgel, trekkspel og stemme
Else Olsen S., komponist, piano, stemme
Ingemund Askeland, Banjo, kora, fele

 
Støttet av:
Fond for lyd og bilde
Statens kunstnerstipend
Kulturdirektoratet
Bergen kommune
Det norske komponistfond

 Foto: Thor Brødreskift

Vis arrangement →
INDEX // Animavgarde - Programlansering!
feb.
5.
2:00 p.m.14:00

INDEX // Animavgarde - Programlansering!

Søndag 5.februar viser vi prosjektet “Animavgarde”, der komponistene Kari Telstad Sundet, Anders Hannevold og Hilde Annine Hasselberg har fått en rask innføring i hvordan man lager stop motion animasjonsfilmer. De fikk også i oppgave å lage musikk til filmene. Filmene blir vist i Søylesalen på Cornerteateret, og musikken fremføres live sammen med filmene.

I tillegg viser vi en liten konsertforestilling; INDEX - som ble laget av Kathrine Bauck, Patricia Michlits og Tor-Erik Hellesen til åpningen av festivalen INN:PUST i 2022. Denne blir fremført av Omnikadens (Patricia Michlits og Kathrine Bauck)

Vis arrangement →
"SOUNDTRACK OF AN IMAGINARY OPERA" - En sadomasochistisk opera-aften med aldersgrense på 18
nov.
10.
8:00 p.m.20:00

"SOUNDTRACK OF AN IMAGINARY OPERA" - En sadomasochistisk opera-aften med aldersgrense på 18

Avgarde presenterer Rebecka Sofia Ahvenniemis nye album “Soundtrack of an Imaginary Opera”. Dette er en soundtrack av en opera som ikke eksisterer i virkeligheten. Lytteren selv inviteres til å forestille seg et drama bak de seks soundtrack-låtene, som albumet består av. Formålet er å åpne opp en imaginær verden der sosial identitet og ulike maktmekanismer reflekteres. Musikken henter inn ulike musikalske uttrykk, ideer og klisjeer, som allerede sirkulerer i det vestlige samfunnet og i en felles bevissthet, inkludert materialer som ikke alltid oppfattes som en del av høykultur.

Overordnet tematikk, som kretser rundt definisjonsmakt, føyes sammen med sadomasochisme som en metafor. Skuespiller Eja Due, som i 2018 var gjest på Festspillene i Bergen med forestillingen Lyst #2, inviteres til samtale med Ahvenniemi.

Advarsel! Arrangement vil inneholde elementer som kan provosere enkelte. Grunnet pornografisk innhold setter Avgarde aldersgrense 18+ for dette arrangementet.

Musikerne:
Elisabeth Holmertz, vokal
Martina Starr-Lassen, vokal
Ørjan Hartveit, vokal
Jutta Morgenstern, fiolin
Agnese Rugevica, cello
Erik Håkon Halvorsen, synth
Ole André Farstad, gitar
Owen Weaver, perkusjon

Album og verktitler (individuelle verker):

SOUNDTRACK OF AN IMAGINARY OPERA
Beauty Hurts
Punish Me Please
Who Is Your Daddy? Who Is Your Mommy?
Leave Life
Nymph Cry
 Bonus Track: Es dringen Blüten

BILLETT

Foto: Monika Kolstad

Rebecka Sofia Ahvenniemi (f. 1982) er komponist og filosof. Hun er opprinnelig fra Finland, men flyttet til Norge i 2004. I sin musikk, forskning og undervisning er hun ofte opptatt av temaer som berører kultur og samfunn i et større perspektiv.
Rebecka var student av Morten Eide Pedersen ved Griegakademiet fra 2006 til 2013. I tillegg til Universitetet i Bergen har hun studert i Berlin, New York og Helsinki. Hun har en doktorgrad i filosofi fra Universitetet i Helsinki fra høsten 2021 med avhandlingen Musical Composition as Lingering Reflection. Exploring the Critical Potential of Music. I 2022 er Rebecka engasjert som huskomponist for KODE i Bergen. I tillegg er hun festivalkomponist på Kaustinen Chamber Music Festival.

Eja Due er en performance-kunstner basert i København. Hun turnerer med sine egne prosjekter både nasjonalt og internasjonalt. Hennes siste forestilling, LYST, var en omfattende kunstnerisk utforskning av sexarbeidere. Dette ble også presentert som en del av Festspillene i Bergen i 2018. Eja lager forskningsbaserte forestillinger med en intim og interaktiv tilnærmingsmåte til publikum. Hun ønsker å oppfordre til kritisk tenkning vedrørende eksistensielle og samfunnsmessige spørsmål.
- Moral panic, fear and habitual ways of thinking are embedded in our bodies and minds, therefore I seek to address those in order to confront and engage the participants in an examination of the stigmatized and marginalized sides of society and within ourselves, sier Eja.

Vis arrangement →
LET THERE BE LIGHT – Bergen kirkeautunnale 2022
sep.
22.
6:00 p.m.18:00

LET THERE BE LIGHT – Bergen kirkeautunnale 2022

Bli med på en spektakulær reise tilbake til universets skapelse. Med lysdesign, video, akustisk messingklang og lydopptak fra blant annet Vela-pulsaren og Cassini-sonden gjenskapes the Big Bang og vi tas med inn i et mørklagt univers, der bare «universets akkord» (Mark Whittle, Virginia Uni., USA) henger igjen som en gjenklang av skapelsen. Gradvis oppstår det lys gjennom dannelsen av de første stjernene.

Forestillingen varer i ca. 45 minutter og passer for voksne, ungdom og barn fra 6 år og oppover.

Program:
Marcus Davidson: Let there be light (WP)
Tyler Futrell: Messier V (2011)

NyNorsk Messingkvintett:
Erlend Aagaard-Nilsen, trompet
Jørgen Arnesen, trompet
Marie Solum Gran, horn
Ingebjørg Bruket, trombone
Berger Iver Færder, tuba

Evelina Dembacke, lys-/videodesign

Arrangeres i samarbeid med Bergen Kirkeautunnale

BILLETT

Vis arrangement →
"Sanger uten Ord"
aug.
28.
2:00 p.m.14:00

"Sanger uten Ord"

Velkommen til Avgardes første konsert denne høstsesongen! På programmet står "Sanger uten Ord" - der mening skapes utenfor ordenes betydning. I tillegg vil styreleder Sigurd Fischer Olsen fortelle litt om Avgardes planer for høsten. Vi satser på en fin søndagsaften rett før vi går inn i september.

“Absolutt ingenting er farlig å gjøre med stemmen bare det gjøres på riktig måte, dvs at det ikke gjør vondt.” (Roy Hart)

I prosjektet “Sanger uten ord” utforsker musikere og komponister menneskestemmen. Stykkene de skaper uttrykker ulike følelser uten bruk av ord der ordene blir erstattet med såkalte “kroppsminner”. Dette er for eksempel lyder fra småbarn, og naturlige vokalelementer vi bruker intuitivt før vi har lært tradisjonelle måter å bruke stemmen på.
Konseptet er initiert av av pianist Ljubov Katerli og sanger Zsuzsa Zseni. De samarbeider med perkusjonist Dagfinn Theodor og Bergensbaserte komponister - Tord Kalvenes og Francisco Corthey i prosjektet.

Program:
Perceptions, Tord Kalvenes
Eight Songs, Ljubov Katerli
ABRA, Francisco Corthey.

BILLETT

Utøvere:

Zsuzsa Zseni er en klassisk mezzosopran med stor interesse for samtidsmusikk og nye fremføringsmetoder. Zsuzsa har mastergrad i utøvende musikk fra Griegakademiet og holder nå på med postmaster studier i Stavanger innenfor kammermusikk. Hun samarbeider ofte med både veletablerte og unge komponister for å få fremme nyskrevet musikk. Zsuzsa er sanger og kunstnerisk leder i Bjørgvin Trio, og fast medlem i Tabula Rasa Vokalensemble som har spesialisert seg for samtidsmusikk og improvisasjon.

Ljubov Katerli har mastergrad i utøvende musikk fra Griegakademiet. I løpet at studiene ble hun interessert i samtidsmusikk. Hun har fremført flere verk av komponister fra Vestlandet, både på Borealis festival og på Avgarde sine konserter. Hun vil gjerne utforske piano og skape nye klanger. Ljubov studerer også komposisjon. 

Dagfinn Theodor Ingebrigtsen Holte (f. 1995, Fauske) går på masterstudiet i klassisk slagverk ved Norges Musikkhøgskole i Oslo. Han har sin bachelorgrad fra Universitet i Stavanger hvor han studerte hos Bastien Riquebourg. Han har bemerket seg som kammermusiker ved å ha satt opp et prosjekt under Stavanger Kammermusikkfestival 2019, samt vunnet priser for kammermusikk ved Universitetet i Stavanger. Han har nylig gjennomført sin verneplikt med Sjøforsvarets Musikkorps. Dagfinn Theodor har spilt med orkestre som Stavanger symfoniorkester, Kristiansand symfoniorkester, Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester og Ungdomssymfonikerne. Dagfinn Theodor fikk i 2018 stipend fra Scandinavian-Sasakawa Foundation for å studere japansk slagvermusikk i Japan.

Komponister:

Ljubov Katerli har mastergrad i utøvende musikk fra Griegakademiet. I løpet at studiene ble hun interessert i samtidsmusikk. Hun har fremført flere verk av komponister fra Vestlandet, både på Borealis festival og på Avgarde sine konserter. Hun vil gjerne utforske piano og skape nye klanger. Ljubov studerer også komposisjon. Hun har rolle både som komponist og musikker i prosjektet.

Tord Kalvenes er komponist og sanger fra Austevoll, like utenfor Bergen. Fra 12-årsalderen begynte han å komponere musikk, først innenfor låtskriving. Interessen for klassisk musikk tiltok mens han gikk på musikklinjen på Langhaugen. Kalvenes har en

Tord Kalvenes er komponist og sanger fra Austevoll, like utenfor Bergen. Fra 12-årsalderen begynte han å komponere musikk, først innenfor låtskriving. Interessen for klassisk musikk tiltok mens han gikk på musikklinjen på Langhaugen. Kalvenes har en mastergrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo og har også studert komposisjon og ensembleledelse ved Norges Musikkhøgskole. Fra 2017 startet han vokalensemblet Tabula Rasa, som jobber både med å tolke tradisjonell kormusikk, men i tillegg fokuserer på improvisasjon og ulike performative tilnærminger til vokalutøving og musikalsk rolleforståelse. Som komponist har Kalvenes jobbet med en rekke kor, ensembler og utøvere. I 2021 var han en del av Borealis Ung Komponist, der han samarbeidet med Ensemble Currentes. Stilistisk jobber han med partiturmusikk som fokuserer på å fremme utøverens kvaliteter innenfor en ekspressiv tilnærming.

Francisco Corthey was born in Entre Ríos (Argentina). From an early age, the contact with music was very strong, participating as a percussionist in many different musical projects, especially Argentine folk music and rock. At the age of 18 he moved to La Plata, Buenos Aires, where he completed a degree in Music Composition tutored by Mariano Etkin and Cecilia Villanueva among others, and Orchestral Conducting. By that time, he took violin lessons with distinguished violinists from the Teatro Argentino de La Plata Symphony Orchestra, and for three years he was a member of the Teatro Argentino Chamber Orchestra as principal second violin. He was also a member of Tapeku’a, an Argentinian Littoral music band. In 2021 he received a Master’s degree in composition from Georgia Southern University (USA), where he was tutored by Martin Gendelman. Currently, he is completing an Artistic Diploma at the Grieg Academy – University of Bergen (Norway), tutored by Dániel Péter Biró. He actively participated in several composition conferences and festivals such as TACEC Generation (Argentina 2018), with Simon Steen Andersen, Trio Catch, and Séverine Ballon; CEME Festival (Online Israel 2020/21) with Mauro Lanza and Meitar Ensemble; Darmstadt summer course (Online Germany 2021) where he had lessons with Chaya Czernowin, Mark Andre, George Lewis, and Isabel Mundry.

BILLETT

📷Tina Grieg Viig

Vis arrangement →
Avgarde Skole
apr.
29.
til 30. apr.

Avgarde Skole

  • Griegakademiet, rom 206 (kart)
  • Google Calendar ICS

Har du lyst til å lære hvordan man går frem for å lykkes som selvstendig næringsdrivende, søke støtte til prosjekter og bestillingsverk?

Avgarde arrangerer Avgardeskolen for å hjelpe nyutdannede kunstnere å finne fotfeste og navigeringsteknikker i det frie feltet. Hvordan går man frem etter endte studier? Hvordan ser en karriere som skapende kunstner egentlig ut?


Fredag 29.04 kl 14 – 17:
Paneldiskusjon, ledet av komponist/utøver Gyrid Kaldestad. Panelet består ellers av Peter Kates (musiker), Craig Farr (komponist/musiker) og Bendik Savstad (student/komponist).

Det legges opp til uhøytidelig diskusjon og Q&A om:
- Hva gjør man når man er ferdig på skolen?
- Hvordan komme i gang med karriere i det frie feltet?
- Karriereforløp
- Networking
- Støtte/finansiering
- SoMe og digital tilstedeværelse


Lørdag 30.04 kl 10 - 15:
Minikurs i søknadskriving, ledet av Gyrid Kaldestad, med assistanse fra oss i Avgarde. På søknadsskrivekurset vil vi snakke om:
- hvilke instanser som finnes
- strategier
- krav og utforming av søknadstekst, CV, dokumentasjon
- sluttrapport


Det er gratis å delta på Avgardeskolen!

Meld deg på ved å sende en e-post til produsent@avgarde.no med emne "Påmelding Avgardeskolen".

Det vil bli enkel servering.

Hjertelig velkommen!

Arrangementet støttes av Morten Eide Pedersen minnefond.

Vis arrangement →
mar.
29.
8:00 p.m.20:00

Tøyen Fil og Klafferi

Foto: Anna-Julia Granberg.

Foto: Anna-Julia Granberg.

Kvartetten Tøyen Fil og Klafferi setter samtidsmusikk inn i nye, gjerne overraskende sammenhenger, der videoverk og grandiose fiolinsoloer er like naturlige elementer som krasjkurs i ornitologi og radiobingo. Ensemblets store utforskertrang gjør at de arbeider innenfor et vidt spekter av forskjellige sjangere.

Hanne Rekdal – fløyter og fagott
Kristine Tjøgersen – klarinetter
Eira Bjørnstad Foss – fiolin
Tove Margrethe Erikstad – cello

PROGRAM:
Kristine Tjøgersen: Adagio/Beethoven-fest
Stykket er basert på Beethovens op 111 og Tjøgersen har både rekomponert og om-instrumentert deler av verket, i tillegg til til å lage en egen del hvor hun fritt bruker utdrag fra Beethoven i en annen rytmisk struktur. Midtveis vil til og med et eldre finsk par lære deg å danse disco til Beethovens musikk. Verket er både vakkert, absurd og ettertenksomt.
Øyvind Torvund: Staged Healing Music
Folkelig bruksmusikk og konseptuell performance med en uttalt helbredende kraft. Stykket er inspirert av den amerikanske komikeren Andy Kaufman med sine radikale og forvirrende opptredener.
Roberta Lazo Valenzuela: Mathematics of Life
«Have you ever wondered about the meaning of life? Why do we do the things we do and what is actually the purpose of it all? With «Mathematics of Life» those days are over! «Mathematics of Life» is here to help you find the purpose of our daily existence. A complete method to calculate the ultimate answer to the every day enigmas and to your own life. With this method you can’t go wrong! «Mathematics of Life» now available for purchase.»
Lise Herland: Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige. Neida. (WP)

Denne konserten presenteres på Kvarteret i samarbeid med Skrall og nyMusikk Bergen!

Skrall er Studentersamfunnet i Bergen sin nye konsertserie for lek med alt som er merkelig, kontroversielt, avslappet, engasjerende, hedensk, dramatisk, spisst, aktuelt, provoserende, mykt, tidløst, sakralt, utfordrende og rørende. Åpent for alle.

nyMusikk Bergen er en av nyMusikks eldste lokalavdelinger med aktivitet helt tilbake til 70-tallet. De arrangerer ca. 20 konserter i året i en rekke sjangre og holder faglige forum om aktuelle tema i samtidsmusikken.


Adagio&Beethovenfest

Tjøgersen skrev stykket Adagio&Beethovenfest på bestilling fra Beethoven-jubileet i Portugal i 2020, og det vil her bli norgespremiere på dette verket.

Stykket er basert på Beethovens op 111 og Tjøgersen har både rekomponert og om-instrumentert deler av verket, i tillegg til til å lage en egen del hvor hun fritt bruker utdrag fra Beethoven i en annen rytmisk struktur. Midtveis vil til og med et eldre finsk par lære deg å danse disco til Beethovens musikk. Verket er både vakkert, absurd og ettertenksomt.

Foto: Anna-Julia Granberg

Foto: Anna-Julia Granberg

Navnet Tøyen Fil og Klafferi kommer fra en tenkt klangfabrikk grunnlagt i 2010 på Tøyen i Oslo, der instrumentene filer og klaffer, stryker og blåser nye musikkverk. Fabrikkarbeiderne deler en stor lidenskap for å utvikle og fremføre ny musikk, og deres store utforskertrang gjør at de arbeider innenfor et vidt spekter av forskjellige sjangre. Kvartetten inviterer komponister med ulik bakgrunn og musikalsk ståsted til å skrive for ensemblet.

De siste ti årene har TFK urfremført tallrike komposisjoner og inngått samarbeid med mange norske og utenlandske komponister, som Hafdís Bjarnadottir, Jon Øivind Ness, Julian Skar, Gudmundur Steinn Gunnarsson, Lars Skoglund, Carola Bauckholt, Ylva Lund Bergner, Lars Myrvoll, Kristine Tjøgersen, Bergrun Snæbjørnsdottir, Christian Blom, Jessica Sligter, Klaus Holm, Roberta Lazo Valenzuela og Jorge Gómez Elizondo.

TFK har turnert i store deler av Norden, og hatt fruktbart samarbeid med institusjoner for samtidsmusikk i Europa, som Ultimafestivalen, Only Connect-festivalen, PhonoFemme i Wien, Bruckner Universitetet i Linz, EMS i Stockholm, Atalante i Gøteborg, Sláturtíð- festivalen, Reykjavik Art Museum og MENGI i Reykjavik, NOTAM, Bomuldsfabrikken i Arendal og nyMusikk Oslo, Trondheim og Bergen.

Våren 2020 ga ensemblet ut sin debutplate Botanisk hage på Aurora/Grappa. Albumet har høstet meget gode kritikker både i inn- og utland. Ballade skriver dette etter at de har hørt på plata: “Eg ser annleis, lyttar annleis, luktar annleis og tenkjer annleis. Gå ut – lytt til Botanisk Hage”.


Vis arrangement →
Borealis 2022 - Resonating Nordnes: Avgarde Treningsmusikken
mar.
20.
10:00 a.m.10:00

Borealis 2022 - Resonating Nordnes: Avgarde Treningsmusikken

Bilde: A. Zumbakyte

Avgarde har utfordret 3 komponister fra komposisjonsmiljøet i Bergen og omegn til å lage musikk til trening. Kan samtidsmusikken gå i dialog med hverdagslig bruksmusikk? Hvilke interessante og problematiske sider kan komme frem? Avgarde er nysgjerrig på treningsmusikkens potensiale og bestiller korte musikkstykker til fysisk trening fra tre komponister. Tanken er å la samtidskomponister gå inn i en bruksmusikk-kontekst og både utfordre den og samtidig bli utfordret. 

Hvordan blir det egentlig å jogge, hoppe, eller gjøre armhevinger til musikk som kanskje har en ujevn takt, uventede lydbilder eller en uforutsigbar oppbygning? Kanskje kan det gjøre treningen mer interessant? Hva skjer med lyttingen i en slik setting? Kanskje får vi mulighet til å kombinere en reflekterende lytting med endorfiner og koordinasjon der treningsglede for alle står i fokus fremfor konkurranse eller kroppsfokus.

Publikum inviteres til treningsøkt - konsert. Alle er velkomne!  Det blir 2 fremføringer - kl 10:00 og kl 13:00. Velkommen!

Komponister:
Ruth Bakke
Kathrine Bauck
Ole-Andreas Førde

Musikere:
Mara Haugen, fiolin
Roger Andreas Holme, saksofon
Jostein Stalheim, akkordeon
Owen Weaver, slagverk

Trener
Henriette Sophie Vik Skaten

OBS! Begrenset kapasitet, så vær tidlig ute med billettkjøp! Ta på deg komfortable klær, og ha med vann og stå-på-vilje.

Billetter: https://borealis.ticketco.events/no/en/e/borealis_2022_resonatingnordnes_treningsmusikken

Resonating Nordnes – er Borealis sin en-dags utforsking av Nordnes-halvøya gjennom lyd og bilde. Resonating Nordnes (Nordnes resonnerer) er inspirert av Eva Kun og Arne Ingvaldsen sitt prosjekt Mellom Rommene fra 1990, som fylte opp Bergens mellomrom med kunst. Over samme lest skal Resonating Nordnes fylle rommene på Nordnes – både de fysiske og usynlige – med lyder og nye perspektiver.



Vis arrangement →
Program launch med Avgarde sangene revisit
jan.
30.
2:00 p.m.14:00

Program launch med Avgarde sangene revisit


Avgarde inviterer til et uformelt møte med te/kaffe og kake, der vi skal fortelle om vårens planer og gjenbesøke Avgarde-sangene med både gamle og nye sanger. 

Med «Avgarde-sangene» ønsker vi å lage en plattform der komponister får øve seg på å lage eksperimentell musikk som «folk flest» klarer å synge. Publikum blir dermed også utøvere. Prosjektet kombinerer aktivitetene komponering, samfunnsrefleksjon og det å møtes i en felles aktivitet.

Arrangement er åpent for alle, men man må melde seg på ved å sende en mail til produsent@avgarde.no

Vis arrangement →
"Masker" på turné. Osterøy
nov.
13.
4:00 p.m.16:00

"Masker" på turné. Osterøy

eit verk av og med dansetrioen No®way Home
«Masker» er eit tverrkunstnarleg prosjekt, med Tekstilindustrimuseet som base, av og med den bergenske trioen No®way Home, samt tre ungdomsdansarar. Musikken er eit sonografiverk, basert på lydane frå strikkmaskinane ved Tekstilindustrimuseet. Gjennom “berekraft” og “generasjonar” tek framsyninga med publikum gjennom nett av trådar, strikka koreografi, lysande spinnemaskinar og skyggar frå framtida.

Medverkande
Else Olsen S. (musikk)
Monica Reksten (dans og koreografi)
Sara Røisland Tostveit (dans og koreografi)
Silje Sandodden Kise (scenografi).
Julie s. Jensen (kostymar)
Tre unge dansarar (12-14 år): Marit Storesund, Live Brekke-Reksten, Sofie Pedersen.

Noreg, og spesielt Vestlandet, har ei sterk historie knytt til tekstilindustri. Museet på Salhus viser dei store endringane i Norge frå 1850 til i dag: Overgangen frå bondesamfunn til moderne industrisamfunn. Masker er noko anna enn ein lineær historie. Det er ein smak, minner presentert ved sida av kvarandre og oppå kvarandre, men også med utsyn mot framtida gjennom samtida. Sjølve lyden av fabrikken dannar grunnlaget for framsyninga, gjennom eit sonografisk komposisjonsarbeid.

BILLETT

Fremvisning er ikke rettet mot en spesifikk alders gruppe, men passer for både de små og de store.
Gratis for barn som er 3år og yngre.
Foto: T. Brødreskift, N. Leite

Vis arrangement →
HUSK FRISTEN 1. OKTOBER!
sep.
23.
til 1. okt.

HUSK FRISTEN 1. OKTOBER!

  • Google Calendar ICS

Morten Eide Pedersens minnefond er opprettet ved at arven etter Morten Eide Pedersen har tilfalt foreningen Avgarde. Fondet skal stimulere til nyskaping og utvikling for komponister og musikere i Bergensregionen ved å gi støtte til bestillingsverk, realisering av nyskapende prosjekter og fremføringer samt andre tiltak som gjør det enklere å etablere seg og virke som komponist.

Vis arrangement →
"Ny musikk til distrikta" i Berge
sep.
17.
7:00 p.m.19:00

"Ny musikk til distrikta" i Berge

FB event cover.png

«Ny musikk til distrikta» er eit prosjektsamarbeid mellom tre komponistar frå Vestlandet som ynskjer å gi publikum eit innblikk i noko av det som går føre seg i det kunst-musikalske miljøet i Bergen. Vi meiner det er for lite konsertar med ny og nyare kunstmusikk utanfor dei store byane og har difor ambisjonar om å inspirere til utviklinga av kunstmusikalske miljø i distrikta.

Konserten i Bergen er ein del av ein turné, og den er tenkt som ei utveksling av inntrykk og kunst mellom by og land. Det er lett å tenkje at både kunstmusikk og komponistar høyrer til i byane, der dei store institusjonane er, men vi må ikkje gløyme at det er svært mange komponistar som kjem frå distrikts-Noreg. Vi tenkjer oss at komponistane har med seg inntrykk, kjensler og inspirasjon frå heimstaden sin, og når dette vert omdanna til musikk, høyrer den like mykje til i distrikta som i byane. Lyttaren vil i denne konserten oppleve lydlandskap med både akustiske instrument, elektronikk og video, gjennom nysgjerrig utforsking av potensialet i instrumenta, kombinert med opne, strekte klangflater. Musikken er i kategorien moderne kunstmusikk, og er ei vidareføring av den klassiske kammermusikken.

Billettar

MUSIKARAR

Njål Vindenes, gitar
Mari Halvorsen, 1.fiolin
Ricardo Odriozola, 2.fiolin
Ilze Klava, bratsj
Matias Monsen, cello


OM KOMPONISTANE

Tor-Erik Hellesen (1979) er komponist og musikar frå Florø, busett i Bergen. Han studerte komposisjon på Griegakademiet (02-10) og avla mastergrad i 2010. Hellesen sin musikk har vorte framført både nasjonalt og internasjonalt, og vert publisert på NB-noter. Hellesen har lang erfaring som komponist og musikar i den kunstmusikalske sjangeren og i andre sjangrar.

Craig Farr (1975) er komponist og musikar frå England, busett i Bergen. Med utdanning frå Griegakade miet i både slagverk og komposisjon er Farr ein aktiv komponist og musikar i tillegg til å ha fast stilling som musikar i Sjøforsvarets Musikkorps.

Solveig Sørheim (1986) er komponist og musikar frå Etne. Ho har studert komposisjon og kyrkjemusikk ved Griegakademiet, og jobbar fast som organist i Etne kommune. Ho kombinerar komponistvirket med frilansing som trø-organist.


Turnéen er støtta av Bergen kommune, Vestland fylkeskommune, Folkeakademiet Hordaland, Folkeakademiet Sogn og fjordane, Avgarde, nyMusikk Bergen og Norsk komponistforening.

Vis arrangement →
Alwynne Pritchard "Institutions of the Flesh" m/ Alpaca Ensemble
aug.
27.
8:00 p.m.20:00

Alwynne Pritchard "Institutions of the Flesh" m/ Alpaca Ensemble

Image: Vera Gomes. Based on an original by Alwynne Pritchard.

Image: Vera Gomes. Based on an original by Alwynne Pritchard.

Summer holidays are coming to an end and Avgarde is excited to invite you to the first season concert, which will as well be a program launch event on the 27th of August. We are planning on a short presentation of our autumn plans by Avgarde´s styreleder - Sigurd F. Olsen and a world premiere of 50-minute music-theatre work "Institutions of the Flesh" by and with Alwynne Pritchard and with and for Alpaca Ensemble.

Starting 20:00
Place: Cornerteater
Kong Christian Frederiks Plass 4

TICKETS

"Institutions of the Flesh"
Imagine that in every song we sing, the first human utterance can be heard. Feel the sensation of muscles contracting, a gasp of air being expelled and imagine the first ever cry of pain, pleasure, wonder or protestation coming into being. Then slowly, slowly, slowly it evolves into song. And the kinetic forces that make these songs, this music happen, are as old as those that brought forth flowers from the oceans. The thing that connects a mournful melody and the drawing of horsehair across the gut string of a ‘cello, is also in how we experience the soft descent of rainfall, the violent tumble of a rock and the fragile beating of a bird’s wing. It’s what fires our depictions of angels, fuels our fear of god and even drives our abuse of people and of power. Everything is motion, everything is connected and everything is collated and organised in the body. The first breath is everything.

As well as the traditional Scottish folk song Black is the Colour, the texts used in this performance are by Alwynne Pritchard, William Blake and Heiner Müller.

Institutions of the Flesh was developed in collaboration with the Alpaca Ensemble and with Neither Nor.

Voice: Alwynne Pritchard
Piano: Else Bø
Violoncello: Marianne Baudouin Lie
Sound:  Mathias Grønsdal
Additional Sound Design: Thorolf Thuestad
Lights: Steven Lunn
Costume: Maria Victoria Høvring Høeg
Design elements: Vera Gomes

http://www.alwynnepritchard.co.uk Foto: Thor Brødreskift

http://www.alwynnepritchard.co.uk Foto: Thor Brødreskift

Alwynne Pritchard is a British composer, vocalist, physical performer and writer based in Bergen. She has created work for orchestras, ensembles, musicians and other performers internationally, and has appeared as actor in stage productions in Norway, France, Italy, Germany and the UK. In 2015, she formed the music-theatre company Neither Nor with her partner Thorolf Thuestad and in 2020 she wrote, produced and directed her first animation film, in collaboration with the Italian artist Domizia Tosatto.

http://alpacaensemble.com Foto: Terje Trobe

http://alpacaensemble.com Foto: Terje Trobe

ALPACA ENSEMBLE, derives from the piano trio Alpaca Trio, a versatile chamber group frequently collabo- rating with other musicians, artists and composers. They initiate innovative projects crossing and ques- tioning boundaries between established genres, and have had numerous works written for them. Alpaca Ensemble was also nominated for Årets Utøver 2020 av Norsk Komponistforening.

*Arrangementet skjer med forbehold om at det er forsvarlig å avholde publikumsarrangement på nevnte dato.
Vi ber deg holde deg hjemme dersom du har symptomer på luftveisinfeksjon, kjenner deg dårlig eller er i karantene.

Vis arrangement →
Evening Eyes + The Stars Are Beautiful
jun.
3.
7:00 p.m.19:00

Evening Eyes + The Stars Are Beautiful

2101_Avgarde_Vårprogram-2021_Eventbanner_V02.jpg

«Evening Eyes» er et nytt stykke av komponist Bendik Savstad. Det fremføres av mezzosopran, klarinett, horn, cello og slagverk. Stykket prøver å fange en nattlig, søvnløs stemning: Følelsen av å ligge våken eller vandre rundt hjemmet på nattestid med flere tanker surrende rundt i hodet, som bare avløses av lyder utenfor vinduet eller en plutselig stund med klarhet. Ulike puls- og tonalitetsstrukturer flettes inn og ut av hverandre for å skape en desorienterende men sammenhengende helhet.

“The stars are beautiful” er en konsertforestilling i krysningspunktet mellom musikk og teater med analoge elektroniske effekter til bratsj. Den produseres av Sigurd Fischer Olsen (bratsj) Roar Sletteland (elektronikk) og Patricia Michlits (blokkfløyter). Med utgangspunkt i Sigurds noe trøblete forhold til bratsjen både som musiker og komponist dannes en uforutsigbar seanse der aktørenes ferdigheter og mangel på sådan spiller en likestilt rolle.

Billetter 150/100

Vis arrangement →