Mirror+rings+stack_Pamflett+RED_og+FLAT+GOLD+1.jpg

KONSERTER OG NYHETER

Tilbake til alle arrangementer

Ludwig van Beethoven og Pippi Langstrømpe

  • Bergen Offentlige Bibliotek Strømgaten 6 5015 Bergen (kart)
2008_Avgarde_Høstprogram_Eventbanner_Ludwig-og-Pippi_V03.jpg

Beethoven fyller 250 år i 2020. Beethovens symfonier er fremdeles blant verkene som oftest fremføres av orkestre. Å sette Beethoven i sammenheng med Pippi Langstrømpe, har som formål å tilnærme seg «sonaten» og «komponist-mesteren» på en leken og reflekterende måte. Sonate i Pippi-form er et forsøk på å sette seg inn i tankegangen til Astrid Lindgrens barnebokheltinne Pippi Langstrømpe. Pippi har blitt beskrevet som språkgeni, anarkist, feminist og filosof. Hvordan ville Pippi vært som komponist og hva kan en komponist i dag lære av henne?

Gratis inngang
PÅMELDING KREVES PGA. SMITTESPORING VIA DENNE LINKEN:

https://bergenkommune.pameldingssystem.no/ludwig-van-beethoven-og-pippi-langstrompe


Program:
Ludwig van Beethoven: Fiolinsonate nr 7 i c-moll, op. 30, nr. 2, 1. og 2. sats
Rebecka Sofia Ahvenniemi: Sonate i Pippi-form

Signe Bakke, klaver;
Jutta Morgenstern, fiolin

Søndag 25. oktober kl. 14:00
Noterommet på Bergen Offentlige Bibliotek

Facebook-arrangement

Rebecka Sofia Ahvenniemi om Sonate i Pippi-form:
Pippi Langstrømpe har blitt beskrevet som et språkgeni på bakgrunn av hennes talent til å utvikle helt egne, nye begreper, anarkist på bakgrunn av hennes manglende respekt for autoriteter, feminist med blikk på hennes dristige måte å respondere på språklig hersketeknikk på, og som en filosof i og med at hun både tenker og handler utenfor konvensjonene.

Musikalsk sett oppstår det i lys av Pippis karakter et spenn mellom det lekne og udisiplinerte, og den disiplin som samtidig ligger i håndverk og tradisjon. Når makt og disiplinering utøves for makten sin skyld, er Pippi den første til å kritisere den. Dette gjør hun på en leken måte. «Konstabler er det fineste jeg vet. Nest etter rabarbragrøt», sier Pippi. «Multiplikasjon» omtaler Pippi som «pluttifikasjon». Samtidig uttrykker hun høy grad av dannethet i betydningen kontekstforståelse og det å behandle alle mennesker likt, uavhengig av status. Det er nettopp i de konkrete situasjonene Pippi viser dyp erfaringsbasert kunnskap. Erfaring og forståelse av kontekst er muligens også et nødvendig utgangspunkt for de mest dundrende og kunstnerisk nyskapende ideene for en komponist?

Begrepet «sonate» i seg selv kommer fra det latinske ordet «sonare», hvilket betyr «å lage lyd» eller «å lyde». Sonaten i Pippi-form følger en historisk konvensjon: besetningen piano og fiolin, som både har vært fremtredende i kammermusikken i den klassiske og romantiske perioden. Hvordan vil Pippi gå i møte med sonatetradisjonen, og besetningen 'piano og fiolin'?

Rebecka Sofia Ahvenniemi (f. 1982) er filosof og komponist med base i Bergen. I sine originale komposisjoner, engasjerer hun seg ofte i spørsmål som angår kulturen og samfunnet, møter mellom det tradisjonelle og det liberale, sosial ulikhet og det sosiale rommet som er tilstede i musikken. De fleste av hennes verker er skrevet som partitur i ulike former. Ofte benyttes det elektronikk i tillegg.

I 2019 gav Ahvenniemi ut sin første plate, Tacit-Citat-Ion, som består av 11 kammermusikkverker. Hun kommer opprinnelig fra Finland, men flyttet til Norge i 2004. Hun har studert komposisjon og filosofi i Bergen, Helsinki, Berlin og New York.


Tidligere arrangement: 5. oktober
OPEN CALL: Rekviem-fragmenter!
Senere arrangement: 5. februar
Opera Avgarde - Urpremiere