Bølger.png

KONSERTER OG NYHETER


mars
30.
5:00 p.m.17:00

Asamisimasa

Avgarde ønsker velkommen til en forrykende konsert med ensemblet Asamisimasa!

Denne kvelden får vi høre musikk av komponistene Øyvind Torvund og Mirela Ivičević, samt urfremføring av et splitter nytt bestillingsverk fra Ruben Sverre Gjertsen!

Konserten holdes i Gunnar Sævigs Sal og er gratis og åpen for alle. Dørene åpner 16:30.

OM ASAMISIMASA
Asamisimasa ble dannet i 2001 med et ønske om å utforske og videreføre den kontinentale avantgardetradisjonen. Ensemblet gjorde seg bemerket med en særegen profil og høy kvalitet, og markerte seg tidlig som en internasjonal aktør som samarbeidet med komponister som Helmut Lachenmann, Brian Ferneyhough, Aldo Clementi og Michael Finnissy, i tillegg til en rekke komponister fra sin egen generasjon, som Johannes Kreidler, Trond Reinholdtsen, Joanna Bailie, Øyvind Torvund, Simon Steen-Andersen og mange andre.

Ensemblet har holdt konserter ved sentrale arenaer for ny musikk som Donaueschinger Musiktage, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultima, ECLAT, Other Minds (San Francisco), Darmstadt, Stockholm New Music, Wien Modern, 2 Days and 2 Nights (Odesa), Nordiske Musikkdager, Monday Evening Concerts (LA) og Musique en Scene (Lyon). asamisimasa har også gitt ut en rekke fonogrammer, to av hvilke har mottatt Spellemannsprisen. Asamisimasa er støttet av Kulturdirektoratet.

Medvirkende:
Ellen Ugelvik (piano/keyboard)
Morten Barrikmo (saksofon/klarinett)
Tanja Orning (cello)
Håkon Mørch Stene (perkusjon)
Anders Førisfal (gitarer)

Konserten er et samarbeid mellom Avgarde og Griegakademiet.

OM KOMPONISTENE:

Øyvind Torvund har bakgrunn fra musikkstudier i Oslo og Berlin, og har i tillegg medvirket som gitarist i rock- og improvisasjonsgrupper. I Øyvinds musikk hører man ofte lyder fra rockemusikk og hverdagsliv fint innvevd i kammermusikk, enkelhet i en kompleks kontekst, improvisasjon kombinert med eksakt notasjon, og kontraster som seriøsitet mot humor. Øyvind skriver ofte verk som innbefatter film- eller bildeprojeksjon, og han er opptatt av å holde en åpen inngang til musikk som en opplevelse der mange lag med lyder og hendelser til sammen danner musikkens organiserte eksistens.

Mirela Ivičević er en kroatisk komponist og skriver musikk som er uhemmet, energisk og eksplosiv. Hun skriver ofte seg selv inn i musikken sin og demonstrerer dermed en emosjonell og umiddelbar inngang til lytteopplevelsen. Verkene hennes kan handle om politikk, krig, graviditet, relasjoner og følelser, og de oppleves gjerne som opprør mot tabuer, grenser og låste meninger.

Ruben Sverre Gjertsen studerte komposisjon ved Griegakademiet i Bergen med Morten Eide Pedersen, James Clapperton og fulgte masterclass med gjestekomponister som Brian Ferneyhough, Klaus Huber, Salvatore Sciarrino, Philippe Hurel, Luca Francesconi og Helmut Lachenmann. Rubens musikk kjennetegnes av fascinerende lydlandskap, der klangene fordrer aktiv lytting. Han leter ofte etter overraskelser og labyrintisk variasjon i musikken som ikke invaderer lytteren. Rubens musikk er blitt fremført på en rekke viktige scener og festivaler i Europa.

Vis arrangement →
feb.
20.
7:30 p.m.19:30

Outward Threads

The project 'Outward Threads' is an artistic investigation rooted in music composition, integrating machine learning and artificial intelligence for the creation of new musical works.
The final presentation will feature three pieces for various instruments, voices, and electronics. Some of these works have been developed in collaboration with Andrea Urstad (video artist).
This concert serves as the final presentation of the artistic outcomes of my research fellowship at the Grieg Academy (University of Bergen).

Program:

‘Versificator – Render 3’ for vocal ensemble; Vocal Ensemble Tabula Rasa (Sigrun Jørdre, sopran; Rikke Lina Sorell Matthiesen, sopran; Tord Kalvenes, tenor; Arild Rohde, tenor; Jakub Niedziela, bass.)

‘Elevator Pitch’ for cello and electronics; Elide Sulsenti, cello; Juan Vassallo, electronics.

Intermission (15 mins.)

‘Oscillations’ (cycle of works inspired by Schubert-Müller’s ‘Winterreise’, in collaboration with video artist Andrea Urstad.)
(i) Ludvig Lindström, voice;
(ii) Diana Galakhova, piano;
(iii) Késia Decoté, piano; Anders Hannevold, piano, accessories; Sergej Tchirkov, accordion; Alexander Fiske Fosse, narration.

Venue: Knut Knaus Auditorium (KMD building) – Møllendalsveien 61 - 19:30; Admission is free.

This concert is organized in partnership with Avgarde and partially funded by MEP Minnefond.

Vis arrangement →
jan.
12.
6:00 p.m.18:00

Innriss

Velkommen til årets første Avgardekonsert!

Innriss er en konsert med tidligmusikk og samtidsmusikk for sang, fløyter, obo og trompet med sordiner. De særegne, skarpe instrumentene kan skape spennende og sprikende lydlandskap.
På programmet står fire nyskrevne verk av lokale komponister – deriblant en fersk kvartett av Ljubov Katerli, Flukt av Kjetil Djønne, Julia Wiger-Nordås sin nye blåsetrio Innriss og en gjenoppstått allsang til det døde mysteriet. Den nye musikken omkranses av Hildegard, Saariaho, Purcell og flere.
Vi vil skape en inderlig og variert lytteopplevelse, hvor musikk i ulike stiler møtes og kaster nytt lys på hverandre.

Om Stranges Stiftelse
Stranges Stiftelse ligger i Klostergaten 28 og ble opprettet i 1609 av rådmann Strange Jørgensen. Han oppførte et lite trehus med plass til tolv beboere som fikk fri bolig med brensel og lys, og et lite pengebeløp årlig. Han finansierte dette med å testamentere pengene fra salget av skipet «Svarte Ravn» der den årlige avkastningen gikk til fattighusets drift.

Velkommen til en frisk start på året!

Utøvere:
Berit Hella Lindberg, fløyter
Christine Sandgrind, obo
William Grøv Skramsett, trompet
Julia Constance Wiger-Nordås, komposisjon/sang

Innriss er støttet av Norsk Komponistforening, Det Norske Komponistfond, Morten Eide Pedersens Minnefond og Avgarde.

Vis arrangement →