Mirror+rings+stack_Pamflett+RED_og+FLAT+GOLD+1.jpg

KONSERTER OG NYHETER

Tilbake til alle arrangementer

Avgarde-sangene: REKVIEM-FRAGMENTER

  • Nøsteboden 32 Nøstegaten 5010 Bergen (kart)
2007_Avgarde_Høstprogram_Eventbanner_Requiem_V01.jpg

Kan kunstmusikk komponert i dag også være ment for «allsang»? Sammen lærer vi oss «mulige sanger», helt nykomponerte til formålet av samtidige komponister.
Denne gangen har vi temaet Rekviem-fragmenter!

Komponister:
Anders Hannevold
Marcus Davidson
Julia Constance Wiger-Nordås
Eilert Tøsse
Else Olsen Storesund
Tord Kalvenes

Medvirkende:
Mara Haugen, fiolin;
Sigbjørn Apeland, trøorgel;
Rebecka Sofia Ahvenniemi, innledning.

Gratis inngang
MELD DEG PÅ VED Å SENDE EN MAIL TIL PRODUSENT@AVGARDE.NO



Fotograf Alfred Moldvik.jpeg

Rekviemfragmenter for et tre
Anders Hannevold

Anders Hannevold er komponist og pianist. For tiden tar Anders en mastergrad i komposisjon ved Griegakademiet, men han er også selv glad i å undervise andre; både i piano og i å oppholde seg under vann.

(Foto: Alfred Moldvik)

marcus_studio_cropped.jpg

Libera me, Dies irae
Marcus Davidson

Davidson fokuserer på musikk som reflekterer lyder fra naturen, ofte med lydopptak som en integrert del av komposisjonene. Davidson er spesielt interessert i orgel, dans, vokal og elektroakustisk musikk.

123466603_3789589417740237_514269047018752089_n.jpg

Canticum quattuor chordis de mysterio defuncto
Julia Constance Wiger-Nordås

Julia er komponist og fløytist, og tar en bachelor i komposisjon ved Griegakademiet. Sangen er en "four chord song" om det døde mysteriet, og rekontekstualiserer tekstfragmenter fra requiem-ledd.

eilert_tosse.jpeg

Re Qui Em for stemmer, fiolin og harmonium
Eilert Tøsse

Re Qui Em for stemmer, fiolin og harmonium bygger i sin helhet på tre sitater fra Mozart, Verdi og Berlioz, med ordet "Requiem" som tekst.

Tøsse sine verker omfatter komposisjoner for større og mindre besetninger med blåsere, strykere, symfoniorkester, kor, orgel, piano, accordeon, slagverk, gitar, elektroakustisk musikk, ballettmusikk og teatermusikk.

Else Olsen S Tonje Li.jpg

Bånsull for mamma
Else Olsen Storesund

Om songen: Eg har alltid håpa på å få lov til å halda mamma i handa og synga for ho når ho skal døy. Det er lenge til enno, trur eg, men det er fint å tenka på døden som noko naturleg, som me jo alle utan tvil skal gjennom. Dette er ein song som eg håpar vil vera mogleg å synga for kven som helst og for få eller for mange, når dei held nokon i handa som skal døy. (Else)

Else Olsen Storesund er komponist og musiker. Hun arbeider gjerne med preparert piano og utvidete spilleteknikker.


(Foto: Tonje Li)

Tord Kalvenes. Foto Sigrun Risa.jpg

Missa pro defunctis
Tord Kalvenes

Tord Kalvenes har laget et lite requiemverk over et utvalg av den gamle romersk katolske requiemteksten og tittelen Missa pro defunctis, blant annet brukt av Ockeghem på 1400-talet.

Kalvenes er komponist og sanger. Han har skrevet korverk for en rekke ulike kor og anledninger og er dessuten aktiv ensemblesanger bl.a i Tabula Rasa.

(Foto: Sigrun Risa)

…………………………………

Rekviem er messen for de døde i den katolske kirke. Rekviem er også en viktig musikalsk form i vestlig kunstmusikk. Frem til senmiddelalderen var musikken for det meste enstemmige melodier, men etter hvert utviklet den seg til større verker. Fra slutten av 1700-tallet ble det komponert rekviem som bare var ment til konsertfremføring. (Kilde: Store Norske Leksikon.)

«Avgarde-sangene»:Med «Avgarde-sangene» ønsker vi å lage en plattform der komponister får øve seg på å lage musikk som «vanlige mennesker» klarer å synge. Prosjektet kombinerer aktivitetene komponering, samfunnsrefleksjon og det å møtes i en felles aktivitet.

I løpet av 2020 inviteres publikum til tre arrangement der vi synger helt nykomponerte sanger. Gjennom «Avgarde-sangene» ønsker Avgarde å gå i møte med en vestlig musikktradisjon der man møtes og synger i lag. I den eksperimentelle musikkverden med stadig fornyelse er det kanskje på tide med litt «forgammelse» også? Prosjektet skal reise noen spørsmål ved modernismens ideal om kunsten for kunsten sin skyld, slik det er presentert for eksempel i Milton Babbit's artikkel «Who Cares if You Listen?». Vi har bestemt oss for at vi bryr oss både om hvem som lytter og hvem som synger. Samtidig er «Avgarde-sangene» et eksperiment der vi ikke aner hva som vil komme ut av det!

OPEN CALL: Komponister inviteres til å lage musikk til «Mulige sanger»: 27. september og 8. november 2020. Mer informasjon: avgarde.no/open-call

Tidligere arrangement: 13. februar
UTSATT! Opera Avgarde i Dale
Senere arrangement: 24. april
Opera Avgarde på Turnè