Kan kunstmusikk komponert i dag også være ment for «allsang»? Sammen lærer vi oss «mulige sanger», helt nykomponerte til formålet av samtidige komponister.
Denne gangen har vi temaet Rekviem-fragmenter!
Komponister:
Anders Hannevold
Marcus Davidson
Julia Constance Wiger-Nordås
Eilert Tøsse
Else Olsen Storesund
Tord Kalvenes
Medvirkende:
Mara Haugen, fiolin;
Sigbjørn Apeland, trøorgel;
Rebecka Sofia Ahvenniemi, innledning.
Gratis inngang
MELD DEG PÅ VED Å SENDE EN MAIL TIL PRODUSENT@AVGARDE.NO
…………………………………
Rekviem er messen for de døde i den katolske kirke. Rekviem er også en viktig musikalsk form i vestlig kunstmusikk. Frem til senmiddelalderen var musikken for det meste enstemmige melodier, men etter hvert utviklet den seg til større verker. Fra slutten av 1700-tallet ble det komponert rekviem som bare var ment til konsertfremføring. (Kilde: Store Norske Leksikon.)
«Avgarde-sangene»:Med «Avgarde-sangene» ønsker vi å lage en plattform der komponister får øve seg på å lage musikk som «vanlige mennesker» klarer å synge. Prosjektet kombinerer aktivitetene komponering, samfunnsrefleksjon og det å møtes i en felles aktivitet.
I løpet av 2020 inviteres publikum til tre arrangement der vi synger helt nykomponerte sanger. Gjennom «Avgarde-sangene» ønsker Avgarde å gå i møte med en vestlig musikktradisjon der man møtes og synger i lag. I den eksperimentelle musikkverden med stadig fornyelse er det kanskje på tide med litt «forgammelse» også? Prosjektet skal reise noen spørsmål ved modernismens ideal om kunsten for kunsten sin skyld, slik det er presentert for eksempel i Milton Babbit's artikkel «Who Cares if You Listen?». Vi har bestemt oss for at vi bryr oss både om hvem som lytter og hvem som synger. Samtidig er «Avgarde-sangene» et eksperiment der vi ikke aner hva som vil komme ut av det!
OPEN CALL: Komponister inviteres til å lage musikk til «Mulige sanger»: 27. september og 8. november 2020. Mer informasjon: avgarde.no/open-call