Til våren blir det premiere på hele fire nye «mikro-operaer» med lokale komponister og musikere i prosjektet Opera Avgarde. I forberedelse til det inviterer vi til et seminar der vi spør «Hvorfor er opera så stort?».
Trond Reinholdtsen og Juliana Hodkinson er to komponister som har jobbet med samtidsopera, altså ikke det store idiomatiske formatet. På seminaret snakker de om opera ut fra egne erfaringer.
Opera Avgarde er et nytt prosjekt der vi ønsker å vise at det er mulig å lage samfunnsrelevant opera med et lite apparat; opera som både reflekterer sine egne utgangspunkt, og som stimulerer til ny tenkning og diskusjon.
PÅMELDING KREVES PGA SMITTESPORING GJENNOM DENNE LINKEN:
https://bergenkommune.pameldingssystem.no/seminar-hvorfor-er-opera-sa-stort
Gratis inngang - Alle er velkomne!
Noterommet på Bergen Offentlige Bibliotek
Juliana Hodkinson jobber med instrumenter, objekter, elektronikk, tekst, tale og visuelle formater, feltopptak og foley sammen med abstrakte konsepter og sosiale relasjoner både i live- og installasjonsverk.
Hun er for tiden førsteamanuensis i komposisjon ved Griegakademiet i Bergen, og gjestelektor i klassisk og elektronisk komposisjon ved Royal Academy of Music i Århus, Danmark. Hun har mottatt bestillinger fra ensembler, festivaler og kunstorganisasjoner over hele verden.
Juliana Hodkinsons musikk tar for seg hvordan vi agerer, som lyttere, musikere og mennesker. Arbeidet hennes handler om konteksten til musikken. Disse kontekstuelle aspektene kan manifestere seg i andre medier, som video, teater eller film, eller de kan være plassert mer tvetydig i musikken. Stillhet spiller en sentral rolle for Hodkinson, som har skrevet en doktorgradsavhandling om emnet. På den ene siden er stillheten en del av musikken, mens den på den andre siden er en motsetning som skjerper sansene våre når vi opplever lydene.
Store verk inkluderer ANGEL VIEW, et halvt iscenesatt lyd-teaterverk i 23 scener; ALL AROUND , for orkester, distribuerte musikere og surroundlyd, TURBULENCE, en kammeropera for sopran, skuespiller og elektronikk med en libretto av Cynthia Troup; CAN MODIFY COMPLETELY ..., for elektrisk elektrisk gitar og orkester og mange flere.
Trond Reinholdtsen er utdannet klassisk komponist og sanger. I sitt arbeid blander han referanser til forelesning, dokumentar, performance og banalitet med sin interesse for narrativ form, matematisk struktur og kommunistisk propaganda.
De siste årene har Reinholdtsen arbeidet med prosjektet The Norwegian Opra. Tidligere var det et operahus i komponistens egen stue. Nå har institusjonen flyttet til en villa i det svenske landskapet der den potensielt uendelige operasyklusen "Ø" produserers. Med «Ø» har Reinholdsten forlatt ideen om et publikum og nedskalert operaapparatet for å gjenvinne kunstnerisk frihet i isolasjon og konsentrasjon. «Ø» følger en komplisert, men likevel kontinuerlig fortelling.
I mars i år ble alle 17 episodene vist for første gang i historien under Oslo Internasjonale Teaterfestival, medfølgende teaterintervensjoner, opra-manifest, leitmotiv-presentasjoner, mikrobølget mat, rave party og drunken mumbo-jumbo. Du kan se de første 16 episodene av operaen her: http://www.thenorwegianopra.no/trondreinholdtsen.html