Tidligere konserter

AVGARDE til Dale – med straumførande Skinner!

Ei oppleving av musikk frå Bergen til Dale og tilbake  

 

Lørdag 21. mai 2016

Bergen – Dale, tur-retur

Dagsevent

 

Laurdag 21. mai tek AVGARDE med seg komponistar og musikarar frå Bergen til Dale på lokaltoget kl. 12.56, og inviterer alle til å vere med! Det blir musikk på toget, musikk i Dalehallen, stand-up på kroa og varm mat til alle som møter! Sidan det er sesongavslutning for AVGARDE, så slår vi på stortromma med ein real heildagstur.

Etter avtale med NSB så får publikum til arrangementet gratis heimreise med tog ved kjøp av einvegsbillett til Dale frå Bergen.       

 

Rutetabell

12.30: Frammøte Bergen jernbanestasjon

Publikum kjøper billetter til arrangementet på stasjonen (kort eller kontant)

- Pris: 100,- ordinær, 70,- studentar

Publikum må også kjøpe einvegsbillett med NSB til Dale (returen er gratis!)      

- Pris: 114,-

12.56: Avreise Bergen jernbanestasjon

Om bord i toget blir det musikk!  

13.40: Ankomst Dale stasjon

Tid til å spasere litt på Dale

14.00: Servering av varmmat og drikke i Dalehallen (gratis!)

14.30: Konsertstart Dalehallen

Sjå program under 

16:00: AVGARDE til Smia pub på Dale!

Rebecka Ahvenniemi held stand-up om kvinnerolla i avantgarden

16.30: AVGARDE takkar for seg

17.14: toget går frå Dale til Bergen                                

18.14: toget går frå Dale til Bergen

19.14: toget går frå Dale til Bergen etc…                      

 

PROGRAM – DALEHALLEN

Preludium av Eilert Tøsse

Tape

4 Rhapsodies av Marcus Davidson (urfremføring)

Hallgeir Fiskaaen: klassisk gitar

The Foogestra

David Skinner: synth, effekter, elektronikk

Åssa revisited av Simon Berggården og Torsten Nilsson

elektroakustisk stykke

Straumførande Skinner 

David Skinner; synth, elektronikk, Sindre Sortland; preparert el-gitar, modifiserte stylophonar; samt elevar ved Kulturskulen i Vaksdal

Dale – Arna (eller omvendt) av Eilert Tøsse

Medvirkende: Rebecka Ahvenniemi; stemmer, David Skinner; tangenter, Sindre Sortland; gitar, Hallgeir Fiskaaen; gitar og Eilert Tøsse, frakoplet altsax.

 

PROGRAM – SMIA PUB

Komponering av kvinner

Rebecka Ahvenniemi, stand-up

 

ISFUGLEN

Lørdag 30. april 2016

Bergen offentlige bibliotek, U-rommet (2. etg.)

12.00 – 15.00

Gratis

Konsertserien AVGARDE inviterer barn fra 6-11 år til en helt spesiell musikalsk lørdag på Bergen offentlige bibliotek den 30. april. Vi skal bruke fantasien og vi skal spille på flotte og rare instrumenter. Med ord og lyd skal vi sammen lage historien om ISFUGLEN.

Barna møter opp på Bergen offentlige bibliotek kl. 12:00 (I U-rommet i 2.etasje). Så øver vi sammen på musikkinstrumentene og lager historien om Isfuglen. 13:30 tar vi en pause hvor vi spiser en matbit (ta med matpakke), vi spanderer frukt. Kl. 14:00 holder vi konsert i U-rommet på biblioteket og presenterer det vi har jobbet med.

Konserten er åpen for alle.

Det er gratis for barna å delta denne lørdagen og konserten er gratis.

Du trenger ikke kunne noter eller spille et instrument fra før, det eneste du trenger er å være nysgjerrig og ha lyst til å spille musikk sammen med andre. Hvis du spiller et instrument kan du ta det med hvis du vil. Hvis det er noen som vil tegne Isfuglen på forhånd, så er det kjempefint. Ta med tegningen din, så pynter vi konsertrommet med fargerike tegninger.

Prosjektet ledes av kunstnerne Else Olsen Storesund, (pianist) og Halldis Rønning, (dirigent)

Vi har plass til 20 barn og det er første mann til mølla. Siden det er begrensede plasser, så er påmeldingen bindende.

Send en mail til: thomas@avgarde.no  med navn på barnet som skal delta, samt epostadresse og et mobilnummer til en foresatt.

 

Velkommen!

Håper at akkurat DU blir med!

 

Ensemble AVGARDE på Borealis! 

 

Onsdag 9. mars 2016

 

BAS – Bergen Arkitekthøgskole, Sandviksboder 59-61a

19.00 – 20.30

Billetter selges av Borealis (borealisfestival.no)

 

Program

Ensemble AVGARDE urfremfører på årets Borealisfestival et bestillingsverk av den norske bassisten, komponisten og støymusikeren Guro Skumsnes Moe. 

  

Ensemble AVGARDE

Halldis Rønning, nøkkelharpe

Guro Skumsnes Moe, kontrabass og vokal

Ricardo Odriozola, bratsj

Kjetil Møster, klarinett

Eline Sundal, cello

Else Olsen S., diverse instrumenter

 

Om Guro Skumsnes Moe:

Både som utøver og komponist har S. Moe søkt mot å utdype og utforske det hun ser som fysisk lyd og hennes søken mot ytterkantene, å utvide en allerede-eksisterende virkelighet, som noe samfunnsnyttig og som en plikt, for å gi et rikere spillerom. Dette kommer til syne gjennom turneer med rockebandet MoE i Mexico, Asia og Europa, gjennom prosjekter med akustisk støytrio Sult og Greg Pope, som soloutøver, som komponist/octobassist i kammerorkesteret the Touchables og som komponist for figurteaterkompaniet Plexus Polaires.

Dette utdraget av et intervju med Arne Norheim 25.sept 1974, manifisterer min ambisjon og motivasjon for å skape og utøve musikk:

Når man ned på det plan i mennesket der vi er helt alene. At vi alle står alene. Har man først gravet seg forbi alle lag av nytte, materialisme, ned der, så begynner det å bli et felleskap i ensomheten…Alle er opptatt av gjenstander som kan måles og veies. Hvorfor er ikke folk opptatt av ting som ikke kan måles, som kan føles. Hvorfor er vi så redde for å føle, vet du det?

Om verket:

Verket henter inspirasjon fra Guros tredje tekstutgivelse ved navn Ville Hester Lim på Hjertet. Verket følger tre prosesser lik bokens struktur og søker mot et flermedialt uttrykk der tekst og musikernes tilstedeværelse fremstår som likeverdige komponenter til det musikalske. Det er et verk som vektlegger ikkemålbare egenskaper, det sanselige, taktile og emosjonelle.

 

(Minst) to fluer i ett konsept – Else Olsen S. disputerer! 

 

Tirsdag 29. februar

Gunnar Sævigs sal, Griegakademiet

10.00

Fri entré

 

Flue 1.

Pianist og komponist Else Olsen S. har jobbet med stipendiatprosjektet Åpen form – en utvidet utøverrolle, som dreier seg om interpretasjon av utradisjonelle notesymbol, for eksempel grafikk- og tekstinstruksjoner. Prosjektet er sentrert rundt komponistene fra den såkalte New York-skolen, hvor blant andre to av dem har vært Else Olsen S. sine veiledere. Disputasen skal etter reglene innledes med et foredrag av prosjektet.

Flue 2.

AVGARDE arrangerer samtidig en ukonvensjonell konsert. Under disputasen vil gitarist Stephan Meidell vil spille et verk av Else Olsen S. Med anarkistisk holdning til tid og sted, vil verket spilles uten å ta hensyn til Else Olsen S. sine disputassnakkerier. Hvordan dette vil oppleves for publikum, eller for bedømmelseskomitéen, vet ingen enda.

 

 

Program høsten 2014

 

Torsdag 25. september:

Litteraturhuset – Olav H. Hauge

Tid: 19:00 – 21:00

 

Marcus Davidson – Heaven and Earth 

Utdrag fra stykket The Conscious Sky

Ingvill Holter – Sopran

Hilde Anine Hasselberg – Sopran

Åsne Kvamme – Alt

Tore Kloster – Tenor

Kevin Gagnon – Baryton

David Hebert – Bass

 

Rebecka Ahvenniemi – Banalala

Lydfilkomposisjon

 

Lise Herland Syng med det nebbet du har

Video

 

Not on the Guest List

Natalie Sandtorv – stemme, elektronikk

Ole Mofjell – preparert stortromme/trommesett

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Lørdag 4. oktober

Bergen Offentlige Bibliotek – musikkavdelingen  

Tid: 14:00 – 16:00

 

Karoline Vik Hegge og Finn Magnus Fjell Hjelland 

Bratsj og klaver.

Stykker av Lera Auerbach (1974-)

 

AKILLES Bergen-Barcelona

Jørgen Træen, modulær synth og lydbearbeiding, lydobjekt

Knut Vaage, preparert piano, lydobjekt

Marc Egea, hurdy-gurdy, lydobjekt

Tom Chant, saksofon, lydobjekt

Jordi Salvado, lyd-design

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 

Onsdag 12. november

Bergen Offentlige Bibliotek – musikkavdelingen

Tid: 19:00 – 20:00

 

Else Olsen Storesund: Lotto S.E.L (2010)

Cornelius Cardew: Utdrag frå Schooltime compositions (1967)

John Cage: Four(1992)

 

Mia Göran, fløyte

Øyvind Skarbø, trommer

Else Olsen S., piano, leketøy

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Søndag 23. november

Landmark

Tid: 20:00 – 21:30

 

Weep you no more sad fountains

Alwynne Pritchard, Thorolf Thuestad.

 

Duo

Stine Johanne Janvin Motland, Adam de la Cour.

 

Kingdom Come

Alwynne Pritchard, Adam de la Cour, Stine Johanne Janvin Motland, Syed Zubair Ali, Thorolf Thuestad.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Våren 2013

AVGARDE i samarbeid med TROLDHAUGEN presenterer:

«Bergens nest morsomste dag»

Tid: Søndag 3. februar kl 12:00-16:00

Sted: Edvard Grieg Museum Troldhaugen

Målgruppe: Voksne, barn, og ungdom i alle aldre

Med: Else Olsen Storesund, Jostein Gundersen, Gaute Vikdal, Odd Børge Sagland, Ricardo Odriozola + musikkstudenter fra Griegakademiet, UiB

Denne dagen kan du også bli gratis medlem i AVGARDE for hele våren 2013!

Caféen

12:00-12:45 Møt komponisten: Ketil Hvoslef

Samtale med komponisten Ketil Hvoslef

Ketil Hvoslef: Nordisk Kontrapunkt for Feler og Flasker
Mara Smiukse, fiolin/ Johanne Mjøs, fiolin/ Ulvi Hassanli, flasker/ Ingmar Simson, flasker/ Zhala Aliyeva, flasker/ Ivan Smilovsky, flasker/ Ricardo Odriozola, flasker

Ketil Hvoslef: Violino Solo II

Ricardo Odriozola, fiolin

Ketil Hvoslef: Brurelureslåtten

Gaute Vikdal, trombone/ Odd Børge Sagland, slagverk

……………………………………………………………………………………………

Troldsalen

13:00-14:00 Natur, klang og resonans i Troldsalen

Giorgio Tedde: Austro (10′-12′)

Jostein Gundersen, blokkfløyte

Arne Nordheim: Nordklang

Gaute Vikdal, basstrombone/ Odd Børge Sagland, slagverk og elektronikk.

John Cage: Utdrag fra «Sonatas and Interludes»

Else Olsen Storesund, piano

Else Olsen Storesund: Fork Piece

Else Olsen Storesund, piano og gafler

……………………………………………………………………………………………

Troldsalen

14:00-15:00 Workshop: På jakt etter lyden

Workshop: Kan det lage lyd? Da kan det lage musikk! I et fiktivt basseng ligger det mange instrumenter og bader. Her er det ikke bare vanlige instrumenter men også leketøysmusikanter fra Leketøysorkesteret og andre finurlige lydobjekter. Barna skal få sitte på bassengkanten og plukke lyder, tegne og teste sammen med musikerne. Tegningene blir til spillekort og en sang som musikerne spiller til slutt.

……………………………………………………………………………………………

Troldsalen

15:00 Sirkelen sluttes

Luciano Berio: Gesti (6′)

Gaute Vikdal: Nattevandreren-Notturno(4′)

Gaute Vikdal, vibrafon

Magnar Åm: Verdsmedvitet (4’30»)

Gaute Vikdal, basstrombone.

Rabib Abrou-Khalil: Dog River (4′)

Gauta Vikdal, trombone/ Odd Børge Sagland, vibrafon

Verker av workshop-komponistene

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Bio Elsen Olsen S.

Else Olsen S. (1978) er pianist og komponist, utdannet fra Norges musikkhøgskole, og under veiledning av amerikanske komponister som Pauline Oliveros og Christian Wolff. Hun har spesialisert seg på preparert piano, og er dirigent for Leketøysorkesteret (se nedenfor).
For tiden er hun i morspermisjon, men jobber ellers som kunstnerisk utviklingsstipendiat Norges musikkhøgskole og Griegakademiet hvor hun jobber med sitt prosjekt Open Form, som dreier seg om interpretasjon av utradisjonelle notesymbol. Hun jobber utelukkende med nyere musikk, og har spesialisert seg på preparert piano.
Det er spesielt verk med såkalt open form (grafisk notasjon) som interesserer Else Olsen S., i tillegg til improvisasjon og komposisjon. Else Olsen S. sine komposisjoner har blitt fremført i både Norden og USA ved flere anledninger, med utøvere som f.eks. Pauline Oliveros.

Bio på Leketøysorkesteret

Et svært subtilt og rikt orkester som har spesialisert seg på samspill med mennesker. Orkesteret ble startet i 2005 av leketøysfantast Else Olsen S., som selv spiller leketøyspiano og er dirigent for orkesteret. Orkesteret har bred erfaring fra både jazz- og klassisk musikk, samt fra ulike improvisasjonssettinger. Utøvarene i orkesteret har ulik bakgrunn. Noen har vært leker hos barn før de startet i orkesteret, mens andre har vært utøvere siden de ble tatt i bruk fra butikken. Andre er laga med det formål å berre spille i orkesteret. De har alle til felles at de liker å leke med lyd!

Bio Jostein Gundersen

Jostein Gundersener blokkfløytist med Konzertexamen fra Hochschule für Musik und Theater i Hamburg og Hovedfag i utøving med fordypningsemne fra Griegakademiet, Universitetet i Bergen (begge avlagt med beste karakter). I 2009 ble han uteksaminert fra Stipendiatprogrammet for Kunstnerisk Utviklingsarbeid (tilsvarer akademisk PhD), med et prosjekt i historisk improvisasjon.

Jostein Gundersen har opptrådt i Norge, Danmark, Finland, Tsjekkia, Tyskland, Italia og Portugal, som solist og som kammer- og orkestermusiker (Bergen Barokk, Tinta Barroca, Bergen Kammerensemble, Stavanger Symfoniorkerkester, Kristiansand kammerorkester). Repertoaret spenner fra 1300-tallet til urfremførelser av verker av norske komponister (Buene, Hellesen, Stalheim, Gjertsen, Osnes), i tillegg til et verk av den tsjekkiske komponisten og cimbalon-virtuosen Jan Rokyta. Gundersen er grunnlegger av og kunsterisk leder for ensemblet Currentes, som spesialiserer seg i musikk fra sen middelalder og renessanse.

Gundersen underviser i flere fag (bl.a. blokkfløyte, ensemblespill, musikkteori, kontrapunkt) ved Griegakademiet i Bergen. Han underviser i historisk improvisasjon ved Hochschule für Musik und Theater i Leipzig, holder årlige mesterklasser ved «Prachatice Summer School of Early Music» i Tsjekkia, og har holdt forelesninger og mesterklasser ved Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Frankfurt, ved Musikk-Konservatoriet i Pilsen, Escola Superior de Música i Lisboa, Haydn-Konservatoriet i Eisenstadt og Texas Tech University, Texas.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

ENSEMBLE AVGARDE tolker grafiske partitur på tre Borealiskonserter:

28. Februar, Chagall: «Borealis warm-up-event»

9. Mars, Troldhaugen
Kl 18.45

March 10, Kunsthallen
15.30

…………………………………………………………………………………………………………………..
ENSEMBLE AVGARDE – ET TVERRMUSIKALSK LABORATORIUM

Sofya Dudaeva, fløyte/ Øyvind Skarbø, perkusjon/ Sigbjørn Apeland, trøorgel

Grafiske partiturer tolkes av en uvanlig instrumentbesetning. Avgardes prosjektenesemble er et møte mellom musikalske sjangre, som eksperimenterer med klangfarger og utforsker nye lydlandskap.

ENSEMBLE AVGARDE – AN INTERMUSICAL LABORATORY

Sofya Dudaeva, flute/ Øyvind Skarbø, percussion/ Sigbjørn Apeland, harmonium

Graphic scores are interpreted by an unusual combination of instruments. The prosject ensemble of Avgarde is a meeting place between different musical genres that experiments with timbres and explores new soundscapes.

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

AVGARDE PRESENTERER:
«SENSUALITET OG LYD»
Tid: Lørdag 27. april kl 19-22

Sted: Østre (Østre Skostredet 3)

Billettinformasjon: Ordinær 100 kr/ Student, BT-kort, medlem Ny Musikk, medlem Bergen Jazzforum 70 kr/ Medlem i AVGARDE 50 kr 

PROGRAM:

Electric Audio Unit: 3D komposisjon med lyd og bilde (30′)
Natasha Barrett / Ewa Jacobsson/ Anders Vinjar

………………..PAUSE………………………

«ENSEMBLE AVGARDE»: Tolkning av grafiske partitur (10′)
Sofya Dudaeva, fløyte/ Per Inge Hove, trøorgel

Alwynne Pritchard: Irene Electric (15′)
Victoria Johnson, el-fiolin og elektronikk

 ………………..PAUSE………………………

«ENSEMBLE AVGARDE»: I’m here! (10′)
Et sensuelt møte mellom film, fløyte og trøorgel
Sofya Dudaeva, fløyte/ Per Inge Hove, trøorgel

Jennifer Torrence: Silence Must Be! (25′)
Jennifer Torrence, kropp, perkusjon, stemme og tape

………………..SLUTT………………………

Electric Audio Unit

EAU er en gruppe komponister og billedkunstnere som presenterer akusmatiske konserter og lydinstallasjoner, 3D ambisonics, og lydinstallasjoner med projisering og visuelle klangobjekter. Medlemmene i EAU er alle profilerte norske utøvere, kunstnere og komponister med en felles interesse i skaping og profesjonell formidling av elektroakustisk musikk og beslekta former. EAU knytter til seg gjestemusikere, teknologer, utviklere og andre kunstnere etter behovene som oppstår i de ulike prosjektene ensemblet er engasjert i.

Konsertserien med EAU vil løpe over 2013-14, og innledes her i kveld I regi av AVGARDE.

Ewa Jacobsson er utdannet på Det Kongelige Kunstakademi i København, og begynte allerede på tidigt åtti-tall å utvide sine visuelle verker med bearbeidet konkret lyd, vokal og tekstfragmenter i stedsspesifikke installasjoner, live performance og lydkomposisjon med visuelle objekter.» Ewa Jacobsson arbeider i skjæringspunktet mellom det visuelle objektet,

bildet og lydkomposisjon. Kveldens verk er bygget opp omkring projisering av bearbeidede stillfotos, feltopptak av konkret lyd og fragmentert tekst.

————

Natasha Barrett arbeider med instrumental og elektronisk konsertkomposisjon, lydkunst, lydarkitektoniske og interaktive installasjoner og samarbeidsprosjekter med eksperimentelle designere og vitenskapsfolk. De romlig-musikalske mulighetene i lyd står sentralt i hennes arbeid, og i de siste ti årene har dette medført forskning på og bruk av ambisoni, akustikk og 3D-lyd. Barrett tok sin PhD-grad i komposisjon i England (1998). Barrett’s verker framføres og bestilles i hele verden og har mottatt mange priser, bl.a. Nordisk Råds Musikkpris i 2006.

————

Anders Vinjar er komponist, med hovedfokus på elektroakustisk musikk og algoritmisk komposisjon. Han arbeider med konsertmusikk, installasjoner, videoer, web-prosjekter og radio. Vinjar benytter alltid programmering og avanserte IT-teknikker i arbeidet, og et av de sentrale temaene i all hans musikk er hvilke muligheter som oppstår når kunsten tar utgangspunkt i programmering – algoritmer, formalismer, representasjoner – for å skape materiale og forme verk. Som del av det kunsnteriske arbeidet har han utviklet programvare som er tatt i bruk av andre kunstnere, såvel som i forsking og undervisning hos institusjoner som CCRMA og IRCAM.

 

ENSEMBLE AVGARDE – ET TVERRMUSIKALSK LABORATURIUM

Grafiske partiturer og film tolkes av en uvanlig instrumentbesetning. AVGARDEs prosjektenesemble er et møte mellom musikalske sjangre, som eksperimenterer med klangfarger og utforsker nye lydlandskap.

Irene Electric

Irene Electric, for elektrisk fiolin og elektronikk handler om forventning, redsel, turbulens forandring, katastrofe, feiling, og sterk vind og strøm. Elektrisitet som en form av energi, et medium til uttrykk, og som et metafor, er et sentralt element ved dette verket.

Victoria Johnson, fiolin, elektrisk fiolin og live elektronikk arbeider med improvisasjon, musikkteknologi og tverrfaglighet i sitt musikalske arbeid. Hun studerte fiolin i Oslo, Wien og London, debuterte som solist i 1995 og avsluttet i 2011 sitt utøvende doktorgradsarbeid ved Norges Musikkhøgskole. For tiden virker hun som kammermusiker, solist og er pedagog ved Barratt Dues Musikkinstitutt. Victoria har etablert en karriere med en særegen profil i det musikalske samtidskunstfeltet. Hun har opptrådt på de fleste norske scener og festivaler for samtidsmusikk: Ultima, Borealis og Ny Musikk i Oslo, Bergen og Stavanger. Victoria har også en rekke konserter bak seg i Tyskland, Sveits England og Skandinavia blant annet med improvisasjonsenseblet Fat Battery.

Silence Must Be

Silence must be is a program about suppressive power and the voice of protest. The three pieces express these themes through percussion, voice, the body and an autoharp. The program includes lengua encubierto (concealed tongue) by Lewis Nielson, Homework by Francois Sarhan, and Silence must be! by Thierry de Mey.

Jennifer Torrence is a percussion soloist, chamber musician, and educator. She is a member of NorthArc Percussion Group, AJO ensemble, and the Bodø Sinfonietta. Recent performance highlights include Unsuk Chin’s Doppelkonzert with the Bodø Sinfonietta,  Henrik Hellstenius’s Readings of Mr. G with the Tromsø Kammerorkester, the works of Francois Sarhan at Ultima 2012, and as the ungkunstner of Festspillene i Nord-Norge, 2012.

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Søndag 12. mai
Perkusjon og klang i Tårnsalen:
Sensualitet og lyd II
Tid: kl 13-16
Sted: Tårnsalen, Bergen kunstmuseum

Screen shot 2013-05-03 at 7.00.45 PM

 

 

 

 

 

 

 

 

Program:

Anders Flodin: Kailash (6′)
Jostein Stalheim, akkordeon

Rebecka Sofia Ahvenniemi: Triangulation (14′)
Fredrick Schjelderup, perkusjon/ Henry Reitan, gitar/ Ljubov Østerberg, klaver

BIT20 presenterer
Craig Farr: Music for an(y) occasion (20′)
Peter Kates, perkusjon/ Craig Farr, perkusjon/ Gard Garshol, perkusjon/ Manuel Hofstätter, perkusjon

…………………………….PAUSE……………………………………………..

Turkar Gasimzada: Vu cumpra (7′)
Humay Gasimzadeh, klaver

Tor-Erik Hellesen: Grid (7′)
Sindre Sortland, gitar

Georg Crumb: Makrokosmos (30′)
Humay Gasimzadeh, preparert klaver

…………………………….PAUSE……………………………………………..

Earle Brown: December 1952 (7′-10′)
Rudolf Terland Bjørnerem, sologitar

Daniel Wiseth Kjellesvik: A Circus With No Importance (8′)
Mads Lønnkvist, saxofon

Rudolf Terland: Sculptures Musicales (10′-15′)
Gjenskapt verk til et konseptuelt rom, med utgangspunkt i John Cage og Marcel Ducham

Rudolf Terland Bjørnerem, sologitar/ fire forsterkere

…………………………….SLUTT……………………………………………..

Kailash
«Kailash (2013) för ackordeon och elektronisk stämma är en ensatsig komposition sammanfogad av fragmentariska och stela satsstrukturer i växelverkan. De igenkännbara klangerna i ackordeonstämman besitter rester av traditionell harmonik som förflyktigas i konturlöshet.
Den elektroniska stämman har sitt ursprung i ett tidigare material som jag arbetat med, men är här omarbetad för att följa musikerns uthållighet, noggrannhet, väntan på rätt ögonblick och öppenhet för impulser.»

Triangulation
Triangulation er skrevet for maracas, munnharpe, skarptromme, helix, gitar og preparert piano. Stykket handler om grenselandet mellom attakk og klang, og en gradvis avdekking av musikalske ideer. Instrumentene, gitar, perkusjon og klaver, kan alle benyttes perkusivt, og samtidig kan slagverk danne klangteksturer. Tettheten mellom ansatsene og klangvalørene blir til formdannende elementer i stykket. Triangulation består av 20 korte satser, der lengden varierer mellom ti sekunder og to minutter. Verket er støttet av Det Norske Komponistfond.

Music for an(y) occasion
-musikk for en (hvilken som helst) anledning.
I John Cages ånd er dette verket et spill hvor utøverne triller terninger for å avgjøre rekkefølgen, varigheten og behandlingen av de musikalske komponentene. Komposisjonen er først ferdig når siste terning er trillet. Antall utøvere og besetning er fleksibelt. Verket kan altså fremføres av stort eller lite ensemble og med hvilke som helst instrumenter.
Det er laget tekst for å kunne inkludere stemmebruk om ønskelig. I tilegg til å inkludere Cages nøkkelelementer; minimalisme og åpen-form, inneholder «Music for an(y) occasion» også terningkast og teatralske elementer. Hensikten med dette er å tvinge utøverne ut av sine vante arbeidssituasjoner og dyrke frem andre stemninger enn man vanligvis får i konsertsammenheng. Akkurat denne tankegangen oppfatter jeg som noe av det viktigste vi har arvet fra Cage. Utøveren får anledning til å tilnærme seg musikken på en ny måte og samtidig får publikum anledning til å revurdere sine persepsjoner av musikk og hva det betyr å være vitne til en performance.
Kombinasjonen av frihet og et strengt regelsett gir her et uforutsigbart resultat som vil være ny for en hver anledning.

A Circus With No Importance
Verket spiller på elementer fra teater-, gate- og sirkusmusikk. Stykket er bygget på karakteristikker over verkets egne innfall og usaklige innskytelser. For min egen del har verket ingen begynnelse eller slutt, men er et utsnitt av en mindre del av seg selv.

Sculptures Musicales
I prosjektet «Musikalske skulpturer og lydlige rom» har Rudolf Terland Bjørnerem jobbet med stykker som forsøker å gjenskape kvalitetene til et konkret objekt eller til et konseptuelt materielt rom, og som er inspirert av forskjellige typer visuell kunst. Stykkene tilhører sjangeren Åpen form, en type stykker som overlater flere komponenter ved realiseringen av et stykke til utøveren. December 1952 er inspirert av kunstneren Alexander Calders «mobiler» (også kjent som uro på norsk), en type svevende skulpturer som baserer seg på likevekt mellom elementer, og som forandrer seg i tid. Sculptures Musicales er basert på en ide av Marcel Duchamp som er blitt utformet av John Cage, og tar form som en utstilling av flere «skulpturer» som dannes av lyder som oppstår fra forskjellige punkter i rommet.
Rudolf Terland Bjørnerem er gitarist hovedsakelig aktiv innenfor samtids- og improvisert musikk, med et spesielt fokus på åpen form og improvisasjon innenfor strukturelle rammeverk. Utdannet fra Norges Musikkhøgskole (NMH) og Universität der Künste Berlin.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 

Høsten 2012

«Pannekaker: Konserttur gjennom syv byrom»

Lørdag 1. september kl 10:00-23:00

Steder:

10:00 Bergen Offentlig Bibliotek
12:00 Konsertpaleet KP 9
14:00 Bredsgården, Bryggen
16:00 Studentsenteret
18:00 Musikkpaviljongen
20:00 Bergen Kjøtt
22:00 Kosmo

Gratis adgang!

AVGARDE har gleden av å åpne sin trettende sesong med festivalen som foregår på syv forskjellige steder i Bergen, i løpet av en dag! Turen begynner på Bergen Offentlige bibliotek kl 10:00. Etter en lang dag, med mye fantastisk musikk som har klinget i forskjellige akkustiske rom rundt i Bergen, spilt av Jazkamer og Bergen Impro Storband, avsluttes festivalen i Kosmo klubben kl 22:00. Det er gratis adgang til alle konsertene. Kom og bli med på tur!

Mer om Bergen Impro Storband:

http://bergenimprostorband.wordpress.com/om-bergen-impro-storband/

Mer om Jazkamer

http://jazkamer.blogspot.no/

Festivalen er et samarbeid mellom Avgarde, Ny Musikk Bergen, Jazkamer og Bergen Impro Storband

Lørdag 13. oktober
«SOUNDSILO» – KLANGNATT PÅ BAS
Tid: kl 19:00-02:00
Sted: Bergen Arkitektskole, Siloen

AVGARDE, NY MUSIKK BERGEN, BOREALIS OG BIMF:

SOUNDSILO

Billetter: Ordinær 80 kr/ Studenter 50 kr (ta med kontanter!)

Praktisk informasjon: Det er kalt i Siloen, kle deg varmt!

Dørene åpner kl 20:00, konserten begynner kl 20:30

Ny Musikk Bergen presenterer: «KontraBAS» (45′)

Michael Duch og fire kontrabassister fra Griegakademiet

……………………………………………………………………………………….

Borealis presenterer:

Anat Ben-David (Chicks On Speed): «Politics of Sound»

site specific lecture/performance for voice, video & electronics

«Love your Hair» & «Countess»

……………………………………………………………………………………….

AVGARDE prseneterer: Stephan Meidell: Museum II (40′)

Stephan Meidell, gitar/ elektronikk

BIMF presenterer: Thai karaoke

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

MICHAEL FRANCIS DUCH (1978) er kontrabassist, født og oppvokst i Trondheim. Duch avsluttet sin treårige periode som kunststipendiat ved Institutt for Musikk, NTNU, med disputas 30 oktober 2010. Med prosjektet “Friimprovisasjon – Sjanger og Metode” forsket han på friimprovisasjon og improvisasjonsbasert eksperimentell musikk. Han har vært med på over 30 utgivelser i ulike format, og spiller i bl.a. Lemur, Tilbury/Duch/Davies, Tricycle, og Origami Tacet.

Kontra-BAS er et samarbeid mellom Michael Duch og fire kontrabasstudenter fra Griegakademiet.

ANAT BEN-DAVID is an international practicing artist working with multidisciplinary contemporary soundart and performance. Her expertise is in the ‘intermedium’ realm, working with sound/voice, digital media and text for solo or collaborative performance, through unique contemporary and new technological and electronic processing approaches developed in my research in the realm of sonic live performance, as a PHD student at Kingston University in London. She is also part of cutting edge art-band Chicks On Speed, and has been showing in major art institutes and venues across the globe.

Politics Of Sound is live sonic performance with video interaction using electronically effected voice manipulations. Anat performs, interacting with multiple digital characters, to create a vocal composition, where the sound created from the audible text creates both the score and libretto- which she responds to vocally using electronic processing.

Politics Of Sound was first performed at Spor festival in 2012.

Love your Hair and Countess are new compositions that are going to be part of the opera.

Gitarist STEPHAN MEIDELL kommer til BAS med bestillingsverket “Museum II” – komponert for gitar, elektronikk og en rekke høyttalere og forsterkere. Det er musikk som utforsker instrumentets muligheter i møte med elektronikken – båret fram av rommets akustikk. Oppfinnsomme lydskulpturer fundert på melodisk støy, improvisasjon og intens sonisk utforskning.

Torsdag 15. november
«DANS LES ARBRES»
Tid: 21:00
Sted: Sardinen USF

Gratis adgang!

Dans Les Arbres presenterer:

Nydeleg klangseilas

Xavier Charles, klarinett, harmonika/ Ivar Grydeland, gitar & (prep.) banjo, sruti box/ Christian Wallumrød, prepared piano, harmonium/ Ingar Zach, basstromme, perkusjon

Fredfylt og kontemplativt, komplekst og harmonisk. Alltid originalt. Improvisasjonskvartetten Dans les Arbres byr på ei klangreise saman med alltid søkande Wallumrød i spann med franske Xavier Charles og SOFA-grundarane Ingar Zach og Ivar Grydeland.

I samarbeid med Bergen Jazzforum

Fredag 16. november
«CAGE AND BEYOND»
Tid: 20:00-22:30
Sted: Østre (Skostredet 3)

Billetter: 100 kr ordinær/ 70 kr medlem i Ny Musikk, BT-kort, medlem i Nattjazz/ 50 kr student
Konferansier: Morten Eide Pedersen

Kl 20:00

John Cage: Lecture on Nothing
Fremføres av Morten Eide Pedersen

Ditte Holm: Tekst for tre stemmer (2’30»)
Hilde Annine Hasselberg, vokal/ tape

Eirin Nordvik: Trollspegelen (8′)

Hilde Annine Hasselberg, vokal/ Herman Henrii, cello/ Eirin Nordvik, trompet

Sigurd Fischer Olsen: 1. sats i Mezzo 5 (9»)

Opprinnelig for fiolin, versjon for alternative instrumenter

Maia Kjeldset Siverts: Mellomposisjon

Hilde Annine Hasselberg, vokal

Sigurd Fischer Olsen: 2. sats i Mezzo 5 (13»)

Opprinnelig for fiolin, versjon for alternative instrumenter

*** Pause ***

John Cage: Lecture on Nothing

Leses av Morten Eide Pedersen

Maia Kjeldset Siverts: Hvilke hjerter?

Hilde Annine Hasselberg, vokal

Rebecka Sofia Ahvenniemi: Om det osynliga barnet (8′)

Hilde Annine Hasselberg, vokal/ tape

Sigurd Fischer Olsen: 3. sats i Mezzo 5 (8»)

Opprinnelig for fiolin, versjon for alternative instrumenter

Bergen Impro Storband: Dice (20′)

For Bergen Impro Storband og terninger

*** Pause ***

Maia Kjeldset Siverts: Gumle mumle, Rotten rap

Hilde Annine Hasselberg, vokal

John Cage: Lecture on Nothing

Leses av Morten Eide Pedersen

Bergen Impro Storband: Verk for Bergen Impro Storband og publikum (15′)

Sigurd Fischer Olsen: 4. sats i Mezzo 5 (39»)

Opprinnelig for fiolin, versjon for alternative instrumenter

Maia Kjeldset Siverts: Svanesang

Hilde Annine Hasselberg, vokal

Sigurd Fischer Olsen: 5. sats i Mezzo 5 (11»)

Opprinnelig for fiolin, versjon for alternative instrumenter

John Cage: Kommentarer til Lecture on Nothing

I 2012 er det hundreårsjubileum for komponisten og filosofen John Cage. Cage har hatt avgjørende betydning for kunstlivet. Derfor vil vi presentere noen av Cage sine tanker og la lokale kunstnere leke videre med tekst og tone i Cage sin ånd.

Lørdag 17. november & søndag 18. november

AVGARDE gratulerer Bergen Offentlige Bibliotek med søndagsåpent kulturhus, og vil derfor bidra med flere minikonserter gjennom denne novemberhelgen!

«AVGARDES ÅRLIGE MINIATYRMARATON»
Tid: 11:00-14:00
Sted: Bergen Offentlige Bibliotek

Gratis adgang!

Kl 11:00 Galleriet i 2. etg
Webjørn Sæther: Bone
Yui Ukawa, trombone/ Håvard Funderud, trombone/ Andreas Rotevatn, basstrombone

Kl 11:15 Flygelrommet i 2. etg
Tonje Hernes: Sandy
for klaver

Eirin Nordvik: Fjellsprekk
Eirin Bjerkomp Soelberg, klaver/ Sigrid Djønne, tverrfløyte

Frederick Schjelderup: Du er min Ios
Tekst: Jakob Sande
Kato Flem, klaver/ Nora Oleanne Sårheim, sang

Ljubov Østerberg og Rebecka Sofia Ahvenniemi: Flyg-verk
Ljubov Østerberg, klaver og slagverk/ Rebecka Sofia Ahvenniemi, klaver og slagverk

Emil Børø: Saxofouzo – 2. sats
Karoline Melstveit, altsax/ Kato Flem, klaver
Originalt for altsaxofon og blåseensemble, transkribert for altsax for klaver

Kl 12:00 -13:00 “Kunst, design, fantasi” i 2. etg

Anders Torgunsrud Røshol: Namida (2′)
Thomas Heimstad, gitar

Susi Law Wai Shan: From into out to in to out (4′)
for pust og ballong

Jostein Stalheim: Kadaver (7′)
Versjon for tape

Tor-Erik Hellesen: Grid (6′)
Sindre Sortland, gitar

Morten Eide Pedersen: Declaring Spaces I (10′-15′)
Hans Gunnar Hagen, bratsj/ Morten Eide Pedersen, lydregi

Eilert Tøsse: Monsters (3′)

For tape

Nemanja Lakicevic: Frankensteins minuett (3′)
Tor Halvor Straume, cembalo
C.A. Haugen, klarinett

Kl 10:00-12:00 Magasinet i 1. etg
Per Inge Hove: Extremely Low Frequencies In Stereo (6′)
Elektroakustisk lydinstallasjon

Kl 12:00-14:00 Bokhyller i 2. etg
Per Inge Hove: Ein liten bit av Vik
Elektroakustisk lydinstallasjon

Komponister og musikere fra Bergen og Hordaland vil fylle rommene på biblioteket med miniatyrkomposisjoner og lydinstallasjoner, som små innblikk i forskjellige musikalske verdener, fragmenter som viser frem musikalske muligheter.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Søndag 18. november
«QUATUOR BOZZINI»
Tid: 13:00-15:00
Sted: Bergen Offentlige Bibliotek, flygelrommet i 2. etg

Gratis adgang!

Quatuor Bozzini presenterer nye verker skrevet av medlemmer i Ny Musikks Komponistgruppe (2012).
Clemens Merkel, fiolin/ Mira Benjamin, fiolin/ Stéphanie Bozzini, bratsj/ Isabelle Bozzini, cello

Stine Sørlie: Alcoves
Martin Rane Bauck: Zukunft
Tyler Futrell: Pre-echo

*** Pause ***

Rebecka Sofia Ahvenniemi: Eight Seasons
Hugo Harmens: isms
Sigurd Fischer Olsen: mezzo7
Kristin Bolstad: And Nobody Gets Everything Right

I samarbeid med Ny Musikks Komponistgruppe og Ny Musikk Bergen
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Våren 2012

«Av gårde med AVGARDE»

Søndag 22. januar kl 9-16

Troldhaugen

Adgang: 150 kr dagspass/ 50 kr barn/ 300 kr hele familjen

Kl. 9.00-

Frokostmeny serveres i restauranten.

Kl. 10.00

“Morgenstemning”

Offisiell åpning av “Komponisthytta”, komponist Knut Vaage starter dagens arbeidsøkt.

Pianister fra Griegakademiet spiller en hel time med Edvard Griegs lyriske stykker, til morgenkaffen i restauranten.

Kl. 11.15

Minikonsert: “Litt ekstra gruff”

Nils Økland, hardingfele

Kl.11.45

Minikonsert: «Hvem er det som tramper på mitt orgel?»

Sigbjørn Apeland, trøorgel/harmonium

Kl. 12.15

Minikonsert: “An Garde”

Øivind Skarbø, slagverk

Kl.12.45-13.30

LEKEAKSJON: “På jakt etter lyd”

Målgruppe: Barn fra 1-12 år, foreldre fra 22-69 år og besteforeldre fra 44-89 år.

Bergen Impro Storband lager musikalsk lekeaksjon for hele familien i Troldsalen!

Kl. 14.00

Minikonsert: “Et realt grepatak”

Trioen ”1982” (Sigbjørn Apeland, Nils Økland og Øyvind Skarbø)

Kl. 14.30

Minikonsert: ”Bare moro”

I velkjent Victor Borge-stil inspirerer pianisten Sjur Hjeltnes lattermusklene.

Kl. 15.30

Minikonsert:

Stykket til komponist Knut Vaage (som er skrevet i løpet av dagen) fremføres.

Avslutning.

Troldhaugen åpner 2012-sesongen med å samarbeide med AVGARDE om en hel dag:

Kl.10.00 installerer vi komponist Knut Vaage i en egen provisorisk komponisthytte og på ettermiddagen fremfører vi hans dagsverk. Men det går slag i slag hele dagen. Humor, blodig alvor og et yrende liv, fremført av et knippe av våre favorittutøvere. Dette bør du ikke gå glipp av, enten du «bare» vil ha litt Grieg til morgenkaffen, oppleve små perler av noen minikonserter, eller bli med på en stor familiebegivenhet i Troldsalen.

«Remake of ‘Der Ring Des Nibelungen’»

Onsdag 14. mars

Arkitektskolen BAS

Kl 20:30 – 23:00

Kaj Aune: Remake of «Der Ring Des Nibelungen», enmanns musikkteaterperformance, 90′.

Urpremiere

Kl 20:30 – 21:30 Åpningsfest
Kl 21:30-23:00 Remake of «Der Ring Des Nibelungen»

Norske Kai Aune er utdannet i Danmark og fremstår som en av de mest særpregede nordiske performancekunstnere for tiden. Han vil fremføre sitt nye prosjekt «Remake of ‘Der Ring des Nibelungen’» på BAS. Det eksperimentelle arkitektmiljøet her egner seg godt som arena for denne oppsetningen. «Remake of ‘Der Ring des Nibelungen’» er et ‘one-man show’. Kaj Aune selv framfører alle de fire operaene som operasyklusen opprinnelig består av. Helt alene erstatter han et operahus med dets enorme maskineri. Det er dømt til å mislykkes, som han sier. Som en hyllest og en protest mot modernismens evige streben mot (umulige?) mål, har Kaj Aune med fragmenterte materialer, flyktige bilder og ustabile uttrykk utviklet sitt eget kunstmusikk-performance-format, som han kaller Objekt Opera. Her erstatter han operaens klassiske historiefortelling, teater, sang og tekst med søppel og skrot. Det hele blir bearbeidet til en sammenblanding av skulpturer, instrumenter og karakterer som produserer lyd.

I tillegg kan man følge med samtalen mellom Kaj Aune og Musikkkritikeren Hild Borchgrevink i oppvarmingsuken!

http://borealisfestival.no/2012/programme/#event/hild_borchgrevink_i_samta/

«Vårslipp på USF»

Lørdag 14.4

USF Verftet, Sardinen

Adgang: 100kr ordinær/ 70 kr student, BT-kort, Bergen Jazzforum, medlem i Ny musikk/ 50 kr medlem i AVGARDE

Kl 19:00

Edvard Hagerup Bull: DUO Nr. 2 (15′)

Ricardo Odriozola, fiolin/ Einar Røttingen, klaver

Brian Ferneyhough: Cassandra’s Dream Song (10′)

Sofya Dudaeva, fløyte

North Arc presenterer (30′)

Gérard Grisey: Stelé

Charolyn Chen: Throw Light

(komponert til NorthArc)

Antonia Barett-McIntosh: Shades

Anna Thorvaldsdottir: Aura

Sindre Sætre, perkusjon/ Vidar Thorbjørnsen, perkusjon/ Jennifer Torrence, perkusjon

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Luciano Berio: Gesti (5′)

Jostein Gundersen, altblokkfløyte solo

Jan Rokyta: Echo from the East (5′)

Jostein Gundersen, tenorblokkfløyte/ forsterking

Friimprovisert musikk med trioen «Strid/de Heney/Nørstebø» (40′)

Raymond Strid, trommer/ Nina de Heney, kontrabass/ Henrik Munkeby Nørstebø, trombone

Ny musikk Bergen

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hagerup bull: duo op 44

er et typisk Hagerup Bull-verk. Språket er kompromissløst med markante rytmer som likevel gir rom til passasjer av merkverdig ømhet.

North Arc

NorthArc Percussion Group er et Bodø- basert ensemble som består av slagverkere Sindre Sætre, Vidar Thorbjørnsen og Jennifer Torrence. NorthArc har som mål å utforske og jobbe på tvers av musikkutøvelse og andre kunstformer som teater, bevegelse, lysdesign og visuell kunst. Våren 2012 er NorthArc aktuell med sin deby-turne, Strike/Illuminate. Programmet for turneen inkluderer og utforsker forbindelsen mellom musikk og lys, i form av lys som energi til lys som et objekt. På Avgarde vil NorthArc fremføre Stelé av Gérard Grisey samt tre verk komponert til NorthArc og Strike/Illuminate turneen: Aura av Anna Thorvaldsdottir, Throw me light av Carolyn Chen og Shades av Antonia Barnett-McIntosh.

Brian Ferneyhough, Cassandra´s Dream Song for flute solo (1970)

En trojansk princesse Cassandra får Apollos kjærlighets gave som blir til et mareritt etter at hun avslår hans kjærlighet: hun kan se framtiden, men ingen kommer til å tro på henne. Cassandra forutser Trojas undergang.

Cassandra´s Dream Song for solo fløyte er skrevet i 1970 og kjent for sitt meget kompleks notasjon og tvinger utøveren til de ytterste grensene både teknisk og emosjonelt. Stykket består av 11 fragmenter: 1-6 spilles i numerisk rekkefølge og ABCDE settes mellom 1-6 i valgfri rekkefølge.

Luciano Berios Gesti ble skrevet for Frans Brüggen i 1966. Stykket minner en hel del om hans berømte verkserie «Sequenza», men er en frittstående komposisjon. I Gesti skiller Berio de ulike aspektene ved fløytespillet fra hverandre, og lar luftbruk, artikulasjon og fingersetning opptre helt uavhengig. Det medfører en delvis vilkårlig produksjon av toner innenfor en gitt ramme. Første del styres av en ostinat fingerbevegelse, den andre delen av glissandi. I den siste delen møtes luft, tunge og fingre i et koordinert samspill.

Jan Rokytas Echo from the East (1969) ble skrevet for og urfremført av Jostein Gundersen i 2010. Det tar utgangspunkt i det nære Østens klanger, skalaer, og ornamentikk. Komposisjonen består av lange melodier som i stadig økende grad ornamenteres.

Strid/de Heney/Nørstebø

Strid/de Heney/Nørstebø spiller friimprovisert musikk med et historisk sus fra 70-tallet, kombinert med en tidløs trang til å eksperimentere med øyeblikkets muligheter. Trioens medlemmer er alle sterke individualister, og utforsker energien i møtepunktet mellom egenrådighet og intenst samspill.

«På kryss og tvers»

Lørdag 12. mai
Korskirken i Bergen og Kosmoklubben
Adgang: 100 kr ordinær; 70 kr student, BT-kort, Bergen Jazzforum, medlem i Ny musikk; 50 kr medlem i AVGARDE

kl 18:00 i Korskirken

Ruben Sverre Gjertsen: Pression II (4′)
Ruben Sverre Gjertsen, orgel/ elektronikk

Rebecka Sofia Ahvenniemi: O viridissima virga (8′)
Ingeborg Aadland, sopran/ Ingvill Espeland, sopran

Ruth Bakke: Naglet (5′)
Ingvill Espeland, sopran/ Ruth Bakke, orgel

Ruben Sverre Gjertsen: Landscape with Figures (15′)
for elektronikk

Ruth Bakke: Sphaerae (Sfærer) (10′)
Ruth Bakke, orgel/ Trond Madsen, slagverk/ Ingvill Espeland, sopran/ Powerpoint billedserie

Kl 20:00 i Kosmoklubben

Mari Kvien Brunvoll presenterer kunst for vokalstemme og elektronikk (30′)

Improvisasjonskvartetten Sult (60′)
Tony Dryer, kontrabass/ Guro Moe, kontrabass/ Håvard Skaset, gitarr/ Jacob Felix Heule, perkusjon

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

AVGARDE inviterer publikum til å oppleve to ekstremer som konsertscener, kirkerommet og klubbscenen, på samme kvelden!

I Korskirken byr AVGARDE friskt ved å la hele kirkerommet synge. Deretter drar vi til Kosmoklubbens sprudlende nattstemning. Her blir det ingen kirkekaffe! Artisten Mari Kvien Brunvoll vil presentere verker med vokalstemme og elektronisk scenekunst. I tillegg vil kvartetten Sult som er på turné i Bergen, fremføre spennende friimprovisert musikk. Kanskje er det noe sakralt også i det hverdagslige?

Pression II

er en tilpasning til mulighetene og begrensningene i Korskirkens orgel i forhold til ideene i Pression II. Orgelet inntar en mindre rolle innenfor elektronikkens lydterrenger, assosiasjonsrekker og dyreverdener, som gjerne er inspirert av orgelregistrenes noe brekende karakter

Landscape with Figures

Verket er inspirert av et dikt av A. R. Ammons. Ulike musikalske karakterer plasseres ut i et lydlandskap, hentet både fra konkrete hverdagslige lydhendelser og fra en mer orkestral lydverden.

O viridissima virga

O viridissima virga ble komponert for og urfremført i Emanuel Vigelands mørke mausoleum, med hele 15 sekunders etterklang. Her hører vi avtrykk av Hildegard von Bingens samtidig sakrale og kroppslige, vokale uttrykk. Musikken leker seg i grenselandet mellom sang, pust og hvisking – sangstemmen bryter ut av språket og bæres frem av kroppslig sensibilitet og temperament.

Mari Kvien Brunvoll

Mari Kvien Brunvoll er en av de fremste, ferske talentene i Bergens miljø for alternativ jazz. Med sin stemme og elektronikk alene, bygger Brunvoll opp et unikt lydlandskap som fokuserer på klang og nærvær.

Sult

Fire musikere forent med en sulten dedikasjon og utforskertrang til improvisert musikk. Fritt utnytter de mulighetene som to kontrabasser, gitar og trommer innehar og sammen søker de abrupt bevissthet og reflektert kaos.

Intensiteten bobler under overflaten av nøye, klingende strukturer. Noen ganger oppstår uttrykksfulle, fysiske utbrudd. Kompromissløst følger Sult sin overbevisning når de skaper sin musikk.

høsten 2011

«AVGARDEs årlige miniatyrmaraton»

Lørdag 19. november
Sardinen, USF-Verftet

Adgang 100 kr ord; 70 kr student/ medlem i Ny Musikk/ Bergen jazzklubb/ BT-kort; 50 kr medlem i AVGARDE

Kl 19.00

Hva skjer når et musikalsk verk kortes ned i tid? Blir det «tettere»? Eller er en miniatyr et «utdrag» av noe større, et vindu inn i en annen virkelighet? På den årlige miniatyrmaratonen samarbeider AVGARDE blant annet med Griegakademiets komponist- og utøverstudenter, som vil presentere åtte helt rykende ferske komposisjoner.

Ruth Bakke: Tørke (1-2′); Sult (1-2′); Tusmørke (1-2′)

Mai Goto, klaver

Eilert Tøsse: Vertigo 3M (3′)

Tape

Rebecka Ahvenniemi: Nyckeln till alla hemligheter (4′)

Sarah Johnson, fløyte/ Rebecka Ahvenniemi, vokalstemme

Torstein Aagaard Nilsen: Blå fragmenter (13′)

Ricardo Odriozola, fiolin/ Maki Kobayashi, klaver/ Lala Murshudli, cello/ Torstein Aval Sollien, slagverk

Stine Sørlie: Canon (4′)

Mads lønnkvist, saxofon/ Yui Ukawa, trombone

……………………………………………………………………………………….

Svein Giske: The Maple Hawk o-phone

Mads Lønnkvist, saxofon/ Asbjørn Haukeland, vibrafon

David Arthur Skinner: Quirks Work, Discombobulation

Yui Ukawa, trombone/ Joacim Gjerdevik, tuba

Frederick Schjelderup: New Waves

Mathias Matland, slagverk/ Vegard Milde, slagverk/ Lars Anders Sivertsen, slagverk/ Tarjei Låstad, slagverk

Per Inge Hove: Handbook in the Contractor Craft

Mara Smiukse, fiolin/ Johanne Mjøs, fiolin

Tonje Hernes: Little Ninja and the Dragon

Lisa Laila Gontarek, blokkfløyte/ Johannes Mjøs, fiolin/ Frederick Schjelderup, marimba/ Guro Strand, tuba

Anders Torgunrud Røshol: Accustomed to the Dark

1. Nyctophobia a/ 2. Evenings of the Brain/ 3. Nyctophobia b/ 4. Vision to the Dark/ 5. Epilogue

Kato Flem, piano/ Corinne Eve Mona, fløyte/ Asgeir Søfteland, horn

Emil Børø: Gjemt

Karolina Zjawiona, eng. hn/ Maria Christina Sandberg, klarinett/ Mara Smiukse, fiolin/ Johane Mjøs, fiolin/ Sigurd Fischer Olsen, bratsj/ Ican Smilovski, cello

…………………………………………………………………………………………………………………………..

Mortein Eide Pedersen: Paysage (IIb) – Leurs hymnes solennels emportés par le vent… (4′)

Tape

Knut Vaage: multiMORF3 (20′)

John Arild Suther, trombone/ + Foss

Josteins Stalheim: Trio for fiolin, cello og eggedeler (9′)

Ricardo Odriozola, fiolin/ Mara Smiuske, fiolin/ Lala Murshudli, cello/ + Eggedeler

Slutt 22.00

…………………………………………………………………………………………………………………………..

Trio for fiolin, cello og eggedeler: “avstand og kontakt”:

“Trioen er skrevet med utgangspunkt i strengene man finner på klimpreinstrumenter, kjøkkenutstyr og strykeinstrumenter… Eggedelere gir et utgangspunkt til det musikalske gjennom deling, egg (før/etter høna – med hentydninger til musikk med referanser til fuglelivet) og til kombinasjon av kjøkkenutstyr og musikkinstrumenter. Trioen handler om avstand og å ta avstand – om det konkrete og det imaginære – om det musikalske og det utenommusikalske.” – Jostein Stalheim

Blue Fragments

«Jeg gikk til arbeidet med verket ved å skissere en oppgave jeg ville finne en løsning på: hvordan beskrive stemningene i blues, uten å skrive en blues?

Jeg lagde små øyeblikksbilder med en blå atmosfære. Det kan være blå toner, musikk som noen ganger nærmer seg det melankolske, eller musikalske situasjoner som kanskje kan gi assosiasjoner til blues.

Samtidig kan stykket minne om et variasjonsverk. I dette tilfelle er det en stadig tilbakevendende melodi som blir belyst på ulike måter.» – Torstein Aagaard-Nilsen

Verket ble bestilt av Håkon Kristiansen med støtte fra Norsk kulturråd.

multiMORF 3 for trombone og foss

Ordet Morf har mange tydingar. Begrepet morfing er brukt innan td. animasjon og lydbearbeiding, og resulterar i ei saumlaus endring frå eit objekt til eit anna.  I multiMORF 3 blir opptak av foss morfa med opptak av trombonesolisten gjort i så mange skikt at lyden av trombonen liknar fosseduren. Lydane er bearbeida i studio med dataverktøy, og solisten brukar elektronikk under framføringa. Lyd og bileteopptak er gjort av to fossar på Vestkysten av Noreg. Morfinga er polyfon fordi den skjer samtidig i ulike skikt hos solist, i lydteknologi og video.

«The Rest Is Noise?»

Lørdag 15. oktober kl 18-21
Sardinen, USF-Verftet

Adgang 100 kr ord; 70 kr student/ medlem i Ny Musikk/ Bergen jazzklubb/ BT-kort; 50 kr medlem i AVGARDE

18.00

BIT 20 presenterer «Bubbles: Portrett av to unge komponister»
Agata Zubel Cascando for sang, fløyte, klarinett, fiolin og cello/ Agata Zubel, sopran
Agata Zubel Percussion trio
Therese Birkelund Ulvo Bubbles for klarinett og piano
Therese Birkelund Ulvo Curious Endorsements for altfløyte, bassklarinett og fiolin

………………………………………………………………………………………………………………………………….

Kjetil Hvoslef From the gospel according to Maria Magdalena
Bettina Smith, mezzosopran
Einar Røttingen, klaver (20′)
Urfremføring

SAMTALE MELLOM KOMPONISTEN REBECKA AHVENNIEMI OG TEKSTFORFATTEREN HILD BORCHGREVINK

Rebecka Ahvenniemi Allerlifligste
Tekst: Hild Borchgrevink
Ingeborg Aadland, vokalstemme
Sebastian Lowe, bratsj (15′)

………………………………………………………………………………………………………………………………….

SAMTALE MELLOM MORTEN EIDE PEDERSEN OG RASMUS JØRGENSEN

Rasmus Jørgensen presenterer Jeg og Joe (30′)

Slutt 21

………………………………………………………………………………………………………………………………….

JEG & JOE

“Jeg & Joe” er en opptreden til minne om en opptreden: talentiaden på ungdomsskolen der alt skar seg. Dette er til minne om Joe, læreren min. Helten.

Rasmus Jørgensen jobber i skjæringspunktet mellom musikkteater og performance, med en svært fysisk fortellerstil som glir mellom tale og sang. Med “Jeg & Joe” presenterer han en opptreden til minne om en opptreden: talentiaden på ungdomsskolen der alt skar seg. Det er en sår og simpel historie som hurtig sklir over i det komplekse. Fortiden iscenesettes, men hva skjedde egentlig mellom Rasmus og Joe? Den enkle teksten vris stadig over i nye tolkninger gjennom performative grep, musikk og koreografi. Et underliggende spørsmål i både stykkets handling og uttrykk er hva som må til for å skape et drama.

FROM THE GOSPEL ACCORDING TO MARIA MAGDALENA

From the Gospel According to Maria Magdalena bygger på en gnostisk tekst fra det fjerde eller femte århundrede som ble gjenoppdaget på slutten av 1800-tallet. Bettina Smith arbeider som førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger og Einar Røttingen som er professor ved Griegakademiet, UiB. Duoen har tidligere bestilt og fremført Ophelia Scene av Jostein Stalheim. Etter dette ble Ketil Hvoslef inspirert til å skrive et nytt verk basert på tekstforslag fra Bettina Smith.

«ALLERLIFLIGSTE»

«Allerlifligste» er et møte mellom en komponist, en tekstforfatter og nok en komponist. Mens forfatteren Hild Borchgrevink har bearbeidet en bit av teksten fra partituret til en av Edvard Griegs fire salmer, har komponisten Rebecka Ahvenniemi videreført språket til et musikalsk uttrykk. Språket fremtrer alltid samtidig som lyd. Hvordan kan språket bestå i uttrykk, i musikk? Hva er det som blir kommunisert til publikum? Ingeborg Aadland (sang) og Sebastian Lowe (bratsj) vil fremføre «Allerlifligste», et verk der språklydene bryter ut av språket og blir til konkrete lyder.

«BUBBLES: PORTRETT AV TO UNGE KOMPONISTER»

Ensemblet BIT20 inviterer til et møte med to spennende unge navn i polsk og norsk kunstmusikk akkurat nå. Agata Zubel og Therese Birkelund Ulvo er begge både komponister og utøvere, og dette gir musikken deres en sanselig, ofte improvisatorisk karakter. Sangeren og komponisten Agata Zubel vant Fryderyk-prisen (den polske Spellemanns- eller Grammyprisen) i 2010 med platen Cascando – tittelverket fremfører hun på Sardinen. Therese Birkelund Ulvo komponerer i tett dialog med utøvere og er opptatt av hvordan denne utvekslingen av ideer kan utfylle det som står i partituret.

………………………………………………………………………………………………………………………………….

«BRASSWIND GÅR AVGARDE»

Lørdag 8. oktober
Kl 19
Logen

I samarbeid med Bergen BrassWind

Craig Farr leder avslutningen på komposisjonsverksted med Bottom End Quartet og yngre komponister:

Bottom End Quartet:

Craig Farr (perkusjon)

Eirik Gjerdevik (tuba)

Tore Bryne Berg (trombone)

Michael Barnes (bassklarinett)

Komponister:

Craig Farr

Anders Røshol

Emil Børø

Michael Barnes

Fredrick Schjelderup

Rebecka Ahvenniemi

BrassWind ble første gang arrangert i 2004 for å arbeide for ny musikk for korps og ensembler, fra skole- og amatørkorps til profesjonelle korps og utøvere. Kunstnerisk ansvarlig er Torstein Aagaard-Nilsen, mens Manger Musikklag står for gjennomføringen av festivalen.

………………………………………………………………………………………………………………………………….

«AVGARDE til biblioteket»

Lørdag 17. september
KL 10.30
BERGEN OFFENTLIGE BIBLIOTEK

ANNABEL GUAITA : PLATELANSERING – PRESENTASJON OG KONSERT (60′)

Verker av Fartein Valen, Arnold Schönberg og Anton Webern

DAVID SKINNER OG ULRIK IBSEN THORSRUD // Rhythmic Circles (30’)

ØYVIND SKARBØ // Sexy M.F. (Morton Feldman) (10′)

ØYVIND SKARBØ // Supra-Phonic (3’)

Øyvind Skarbø, perkusjon/ Øyvind Hegg-Lunde, perkusjon

EILERT TØSSE // SAMN (7′)

Madeleine Bø, dans/ Kristine Lioen, dans/ tape

KOMPOSISJONER AV ÅTTE MEDLEMMER I NMK

I SAMARBEID MED NY MUSIKKS KOMPONISTGRUPPE

Jane Chapman, cembalo/ Sam Cave, gitar/ Sindre Sortland, gitar

Slutt 15.00

…………………………………………………………………………………………………………………………..

ANNABEL GUAITA

Annabel Guaita er i sluttfasen som kunststipendiat, med fokus på Fartein Valens klavermusikk. Gjennom det kombinerte foredraget og konserten inviterer hun publikum til et innsyn i det praktiske arbeidet med musikken. Hvordan har hun har kommet fram til de ulike kunstneriske valgene? På denne konserten lanseres også Guaitas solo-cd “L´Altra Beltà”.

DAVID SKINNER OG ULRIK IBSEN THORSRUD: RHYTHMIC CIRCLES

Vi som bebor universet er både mikro- og makro-organismer, avhengig av vårt perspektiv som tilskuere! Kombinasjonen av enkle prosesser blir til et komplekst, levende totalbilde. En inspirasjonskilde er Conways to-tallsprosjekt “Game of Life”, der enkle regler skaper destruktive og sårbare skikkelser på makro-nivået.

I Rhythmic Circles kombineres «små sirkler» spontant og de blir til et kompleks «ryttmisk nett», til en hypnotisk og unik blanding av klassisk, jazz og world musikk.

ØYVIND SKARBØ: SUPRA-PHIC OG SEXY M.F.(MORTON FELDMAN)

Øyvind Skarbø, sammen med to andre slagverkere, fremfører Supra-Phonic “…inspirert av to kirkeklokker som slår nesten likt, slik at ein får ei gradvis forskyving av pulsen mellom dei to. Sjølve tittelen viser hen til den mest innspelte tromma i historia, Ludwig Supra-Phonic”. I tillegg får vi høre stykketSexy M.F. (Morton Feldman) “…inspirert av Morton Feldman og måten han klarer å skape ein naturlig puls i det abstrakte. Der Feldman noterte veldig presist kva som skulle spelast, har dette stykket stor friheit for utøvarane.” – Øyvind Skarbø

JANE CHAPMAN/ NMK

Den berømte cembalisten Jane Chapman og gitaristene Sindre Sortland og Sam Cave spiller verker skrevet av åtte medlemmer fra Ny Musikks Komponistgruppe. Det oppstår en spenning mellom cembalo som barokkinstrument og samtidsmusikken. Både cembalotraddisjonen og cembaloen selv blir ‘dekonstruert’ i dette prosjektet, og vi får oppleve åtte helt forskjellige musikalske uttrykk!

………………………………………………………………………………………………………………………………….

VÅREN 2011

«Time after Time»

Lørdag 16. April
KL 19.00-22.00
SARDINEN – USF VERFTET
I samarbeid med Ny Musikk Bergen

ARNT HÅKON ÅNESEN // Point (5’)

Ricardo Odriozola, fiolin
Norsk urfremføring

ARNT HÅKON ÅNESEN // Just a minute (or three), please (3′)

Knut Christian Jansson, klaver
Urfremføring

EIRIK MOLAND // Rapid Eye Movements Movie (6’)

Knut Christian Jansson, klaver // Håkon Nilsen, klarinett // Ben Nation, cello

Samtale mellom Glenn Erik Haugland og Morten Eide Pedersen

ROB WARING // Frekote Vokan (8′)

FREVO GITARDUO Pål Granum, gitar // Andreas Karlsen, gitar

MYRTLE // The Dream, Satin River, Fishboan (40’)

Alwynne Pritchard, stemme og datamaskin // Rowland Sutherland, fløyte // Thorolf Thuestad, datamaskin // Kjetil Møster, saxofon

BEAT FURRER // Voicelessness. The snow has no voice. (10’)

Knut Christian Jansson, klaver

Beat Furrers pianostykke «Voicelessness. The snow has no voice» er et verk med en poetiskt og nyskapende form. Mens notelinjene blir gjentatt med ulike klangrom rundt, folder stykket seg inn i seg selv og skaper stadig en ny mening…

I samarbeid med Ny Musikk Bergen

JAN ERIK MIKALSEN // Troubadour stories

FREVO GITARDUO Pål Granum, gitar // Andreas Karlsen, gitar

JAN MARTIN SMØRDAL // Snip-pets

FREVO GITARDUO Pål Granum, gitar // Andreas Karlsen, gitar

I samarbeid med Ny Musikk Bergen

…………………………………………………………………………………………………………………………..

MYRTLE

Trio Myrtle er basert i Bergen og London, og består av Rowland Sutherland (fløyte), Alwynne Pritchard (stemme / datamaskin) og Thorolf Thuestad (datamaskin). De improviserer innenfor strengt definerte strukturer eller utvikler forestillinger fra eksisterende komposisjoner.  Myrtle holder et tett tak om kjente tekster og melodier samtidig som de skaper musikk som er svært original og personlig. I sine frie improvisasjoner utnytter de sine forskjellige musikalske bekgrunner og arbeider jevnlig med andre gjestemusikere.

KNUT CHRISTIAN JANSSON

Knut Christian Jansson (1976) har studert med Jiri Hlinka og Einar Henning Smebye, og avla hovedfagseksamen ved Griegakademiet i 2002. Foruten klaverstudier har han også kirkemusikkutdannelse fra Griegakademiet. Han har vært solist med Bergen Filharmoniske Orkester på De Unges Konsert, har opptrådt på Troldhaugens sommerkonserter, og virker også som dirigent.

RICARDO ODRIOZOLA

Ricardo Odriozola har studert fiolin i Bilbao, Madrid, Rochester (USA) og København.  Han har samarbeidet med mange skandinaviske komponister, og har opptrådt som solist, kammermusiker orkesterleder og dirigent i mange land.  Siden 1987 har han vært fiolin- og kammermusikklærer ved Griegakademiet, hvor han også dirigerer Akademiets Kammerorkester og Sinfonietta (ensemble for samtidsmusikk).  Ricardo Odriozola er også aktiv som komponist.

«Strings Attached?»

Lørdag 14. Mai
Kl. 19.00
SARDINEN – USF VERFTET
Biletter: Ordinær 100 krKl. 19.00
Student/ BT-kort/ medlem i Ny musikk eller Bergen Jazzforum 70 kr

KAREN TANAKA // Water Dance (13’)

Signe Bakke, klaver

Urfremføring

GEORGE CRUMB // Vox Balanae  (17’)

The Ruby Chisel Trio: Sofya Dudaeva, fløyte og elektronikk, //Lala Murshudli, cello og elektronikk // Fidan Aghayeva, piano og elektronikk

CAKEWALK // Improvisasjon (30’)

Cakewalk: Øystein Skar, synth // Ivar Loe Bjørnstad, trommer // Stephan Meidell, gitar og bass

HARALD SÆVERUD // String Quartet Nr. 3 op. 55 (20’)

Ricardo Odriozola & Martina Hevrova, fiolin // Karoline Vik Hegge, brasj // Lala Murshudli, cello

KETIL HVOSLEF // Trio (2010) (20’)

Valen trio: Ricardo Odriozola, fiolin // John Ehde, cello // Einar Røttingen, klaver
Urfremføring

ARNE NORDHEIM // Dinosaurus (9’30”)

Jostein Stalheim, akkordeon og elektronikk

JOSTEIN STALHEIM // Rubeus (7’45”)

Jostein Stalheim, akkordeon

…………………………………………………………………………………………………………………..

SIGNE BAKKE

«Water Dance er et verk jeg selv bestilte av Karen Tanaka i 2008. Den er med på min nye cd utelukkende med pianomusikk av Tanaka som ble lansert nå i mars. Stykket har tidligere ikke vært framført ved en offentlig konsert, så dette blir altså første «live» framføring.» – Signe

THE RUBY CHISEL TRIO

Trioen består av Sofya Dudaeva (fløyte), Lala Murshudli (cello) og Fidan Aghayeva (klaver) som alle er masterstudenter ved Griegakademiet.

JOSTEIN STALHEIM

Jostein Stalheim har studert komposisjon og akkordeon i København, Helsinki og Oslo. Han er førsteamanuensis ved Høgskolen i Bergen der han underviser komposisjon og er tilknyttet Griegakademiet som lærer på akkordeon.  Han har skrevet musikk til teater, ballet, opera, orkestre, ensembler og en rekke solister. Stalheim er også en solist på akkordeon og har spilt internasjonalt.

CAKEWALK

Cakewalk beveger seg i grenseland mellom komponert og improvisert musikk, med klare strukturer og innslag av melodier – i et industrielt elektronisk lydbilde med tydelig puls. Stephan Meidell, Øystein Skar og Ivar Loe Bjørnstad er tre av Norges mest talentfulle og iherdige unge musikere innenfor sine felt, og spiller i flere band innenfor samtidsmusikk, improvisert musikk, eksperimentell pop og rock.

VALEN TRIO

Ensemblet Valen trio består av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen fra Bergen, som samarbeider med den svenske cellisten John Ehde. Ehde er nå en av Danmarks ledense cellister, med en spesiell interese for nyere musikk.



Copyright © 2004–2009. All rights reserved.

RSS Feed. Avgarde bruker Wordpress
Haltenbanken har laget nettsiden basert på temaet Modern Clix,